Богдан Бондаренко: «Законопроект про імпічмент – це мильна бульбашка»

Верховна Рада ухвалила законопроект про особливу процедуру усунення президента України з поста – імпічмент. За документ, запропонований президентом Володимиром Зеленським проголосували 244 народних депутати від «Слуги народу» та один позафракційний. В студії «Доброго ранку, Країно!» говоритимемо, закон про імпічмент – це перший крок до рівності всіх в цій країні чи це крок назустріч особливому статусу президента. Гості студії: Богдан Бондаренко – експерт з конституційного права, Юрій Камельчук – представник фракції «Слуга народу» та Ярослав Юрчишин – представник фракції «Голос».

 

Виходить, що якщо дуже треба, можна і регламентом нехтувати?

 

Юрій Камельчук: Що стосується якихось правок, які згадали раптом наші колеги в останній момент, в них були можливості розгляду на профільному комітеті – це раз. По-друге, в залі було проголосовано, чи треба враховувати ще якісь правки чи ні. Більшість проголосувала, що не потрібно. Було дотримання абсолютно регламенту.

 

Ярослав Юрчишин: Нагадаю, що комітет першого разу не розглядає жодних правок народних депутатів. Для розгляду правок є процедура другого читання. Є певні нюанси стосовно регламенту, але регламент не передбачає подачі правок до моменту… Відповідно позиція про те, що правки вносяться між першим і другим читанням, була доведена до керівництва ВР, і керівництво ВР, на честь представників «Слуги народу», справді погодилося, і надалі всі закони після закону про імпічмент розглядались згідно парламентської процедури, згідно регламенту. Спочатку за основу, і  якщо в депутатів є зауваження, пропозиції, їм надається можливість, щоправда в скороченому варіанті, подавати ці правки. Немає і ніколи не було можливості подавати правки до першого читання у депутатів. Це процедура, це регламент. Тому насправді з імпічментом, скажімо так, перший млинець комом, але надалі весь день Рада працювала згідно регламенту, жодних зауважень до цього немає.

 

Виходить, після імпічменту все по процедурі? А як так виходить?

 

Юрій Камельчук: Імпічмент чекали дуже давно, тому вирішили вже не затягувати. Якщо його планували 8-10 років і нарешті це зробили. Давайте без пафосних фраз, але все ж таки український народ просив. А другий момент те, що всі решта законопроектів вирішили приймати по-іншому, є ще інша річ, яку там, можливо, колеги не знають. Наші колеги з фракції «Слуга народу» теж мають свою думку. Тобто це не є одноосібне чи однакове голосування, і було дуже багато пропозицій всередині для того, щоб обсудити цей законопроект, ще, ще, ще. Тобто попереднього обговорення було недостатньо, і попросили це відповідно продовжити. Тому було власне рішення фракції для того, щоб на всі наступні законопроекти дати ще час для обговорення.

 

Чи є приводи для оскарження цього закону в суді?

 

Богдан Бондаренко: Безумовно. Питання полягає в тому, що в КСУ можна оскаржувати закон, якщо є питання до змісту, є питання порушення конституційного права. ВР вчора однозначно порушила частину 4 статті 102 регламенту. Вони не дали можливості провести обговорення законопроекту через друге читання. А той випадок, коли це можна робити, це лише той одиничний випадок, коли немає зауважень до законопроекту ні у депутатів, ні у головного науково-експертного управління. Зауваження були у експертів ВР і в депутатів. Якщо така ситуація виникає, не можна голосувати за повністю скороченою процедурою без обговорення. Вони це зробили. Таким чином вони позбавили права народних депутатів подавати поправки до законопроекту.

 

В самому законопроекті вас щось бентежить?

 

Богдан Бондаренко: Це мильна бульбашка. Це нічого не значить взагалі. Це просто законопроект ні про що. Коли обговорювалося питання того, що Україні реально потрібна процедура імпічменту, всі звели її до обговорення того, що в Україні немає закону про імпічмент. Хоча насправді в нас були відповідні положення закону про регламент Верховної Ради, і проблем законодавчого регулювання в цьому аспекті великих не було. Основна проблема завжди полягала в тому, що стаття 111 Конституції передбачає дуже довгу і нереальну процедуру імпічменту. Тому якщо хтось колись в Україні хотів прибрати питання з імпічментом та вирішити його в бік того, що він був реальним, треба було міняти статтю 111 Конституції. Ні до якого закону це значення ніколи не мало. А в нас так трапилося, що попередній політичний режим звів до того, що почав обговорювати це в контексті того, що ми ухвалили закон про ТСК і там є імпічмент. Знову-таки статтю 111 ніхто не змінював. Те саме зараз робить і новий політичний режим, новий парламент.

 

Прокрутити наверх
Натисніть Enter, щоб шукати, Esc - щоб вийти