Валерій Івасюк: «Перспектива медичного страхування в нашій країні є так само близькою, як і комунізм при комуністах»

Запровадити обов’язкове медичне страхування пропонують народні депутати. Відповідний законопроект вже зареєстрували у Верховній Раді. Хто за нього платитиме і на що підуть гроші? Наскільки близькою є перспектива медичного страхування в нашій країні, говоритимемо з гостем студії «Доброго ранку, Країно!» Валерієм Івасюком – заступником міністра охорони здоров’я 2006-2008 років.

«Так само, як і комунізм при комуністах. Якщо говорити дійсно про медичне страхування, а не про фішку, яку оголошує Гройсман. Щоб відповісти на ваше питання, треба визначитися в поняттях. Що таке страхова медицина в принципі в будь-якій країні? Страхова медицина – це система фінансових і правових відносин між суб’єктами в охороні здоров’я. Такими суб’єктами є три – держава, медик і пацієнт. Передумови введення страхової медицини в будь-якій країні світу, в тому числі в Україні. Перша – це суб’єктність фізичних і юридичних осіб, що є в стосунках в системі охорони здоров’я. Друге – це фінансова спроможність цих суб’єктів – держави, пацієнта, медика. Третє – це пріоритетність профілактичних всеохоплюючих профілактичних програм над лікувальними. Четверте – це самоврядність медичної професії. І нарешті останнє – це справедливість судочинства.

Чи готова держава? Чи всі чотири передумови є наразі в Україні? Перша передумова – суб’єктність. Чи дійсно в Україні держава, медик і пацієнт є суб’єктами правостосунків? Ні. Суб’єктом є держава. Пацієнти і медики є об’єктами, над якими здійснюють такі речі, такі досліди, як так звана медична реформа Гройсмана–Супрун. Держава є суб’єктом. Пацієнт і медик усунуті від будь-яких рішень в системі державної політики в сфері охорони здоров’я. Друге – це достатня фінансова спроможність. Один приклад: на сьогоднішній день заборгованість по зарплаті медикам складає 1 млрд. 500 млн. грн. Третє – це пріоритетність профілактичних програм над лікувальними. Супрун зробила так, що ліквідувала фундаментальну основу будь-якої охорони здоров’я. Не лікування хвороб, охорони здоров’я. Це диспансеризацію. Зараз на Міністерстві охорони здоров’я треба змінити вивіску. Не Міністерство охорони здоров’я, а Міністерство лікування. На сьогоднішній день втричі зросла кількість недіагностованих або пізнодіагностованих третьої, четвертої стадії з метастазами пухлин.

Нарешті, що стосується самоврядності. На сьогоднішній день ВР України не спромоглася ухвалити закон про професійні об’єднання медиків, які б запроваджували, здійснювали і відповідали за будь-які медичні програми, коли держава була б чи виконувала дві функції, як в усьому цивілізованому світі, – фінансувати і спостерігати, чи дотримується законодавство. І стосовно нашого правосуддя. Тут прикладів не треба. Правосуддя не є наразі у нас справедливим. Це стосовно якості медицини на сьогоднішній день. Знаєте, будь-яка реформа в світі, чого б вона не стосувалася, не може дати позитивного результату зразу. Але будь-яка реформа, якщо вона справедлива і професійна, не може погіршувати те, що вона реформує».

Прокрутити наверх
Натисніть Enter, щоб шукати, Esc - щоб вийти