Віктор Мусіяка: «В нового проекту закону про президента ніяких перспектив немає, це просто каша із нормативного масиву»

Обмежити повноваження президента планують у Верховній Раді. Там підготували відповідний проект закону, згідно з яким глава держави може позбутися можливості призначати силовиків, керівників адміністрацій та регуляторних органів, а фактично означає введення повноцінної парламентсько-президенської республіки. Дізнаємося, чи матимемо ми в майбутньому президента чи, так би мовити, королеву Великобританії – без повноважень, але красивий символ хорошої країни. Гість студії «Доброго ранку, Країно!» Віктор Мусіяка – науковий консультант з правових питань Центру Разумкова.

Зараз «Самопомічь» пропонує внести закон про президента або зміни до 80 законів України. Як ви ставитеся до цього і наскільки висока вірогідність, що ВР може це підтримати?

Вас не дивує, що раптом, іще до інаугурації новообраного президента виникає така ідея? П’ять років тому ще сама пані Оксана Сироїд розказувала, що в неї ще на початку каденції чинного президента вже був цей законопроект. І вона до нього підходила і пропонувала. Я до того, що у нас постійно ця проблема є. Вона вже існує після прийняття Конституції. Кожний наступний президент на себе перебирає масу повноважень, і вже вони набрали, як нарахувала пані Оксана, десь 89 законів, якими розширюються повноваження.

Але подейкують, що законопроект ніколи не був настільки близький до прийняття.

Чому раптом зараз це питання? Поки він не став президентом, можна спробувати. Я думаю, що в цього законопроекту ніяких перспектив немає. Це просто каша із нормативного масиву. Там маса антиконституційних положень. Люди, які розуміються на цьому, одразу бачать: ну як це, за Конституцією повноваження президента подавати до ВР міністра оборони, міністра закордонних справа, а у законопроекті написано – за погодженням подає парламентська коаліція. Як це? Це повноваження, конституційно визначені. Значить, потрібно спочатку вносити зміни до Конституції. Але тут є один важливий нюанс. У новообраного президента немає ніякого відношення до створення цієї бази цих конституційних повноважень, які законами передбачені. В нього є можливість, і, по суті, є у нас як у громадян підстави вимагати в нього – почніть встановлювати конституційний лад в державі! Поки що немає. Це все, що у нас є, не відповідає Конституції. Починайте з цього, із себе, звичайно.

Чому в нас є така невідповідність Конституції?

Це не до мене питання. Отака невідповідність, великі ідеї, великі прагнення і десь втілення навіть якихось конкретних дій в законодавстві, напрямку розвитку держави, і раптом таке просто глумлення над Конституцією. І через закони, наприклад, самого себе наділення повноваженнями, які є неконституційними. От наприклад НКРЕКП – створений орган, який підпорядкований президенту. Це неконституційно. Справа в тому, що над президентом і парламентом, а, як правило, парламент, не скажу, що це є філія президентської влади, але вони зав’язані на главу держави і, як правило, виконують все, що виходить від президента, як законодавчий масив. І над ними нікого немає, щоб контролював виконання Конституції. Говорити про те, що народ має це робити… А народ яким чином це зробить? А над президентом нікого немає, крім коли майдани якісь виникають, коли далі нікуди вже. У президента достатні конституційні повноваження для того, щоб виконувати свої функції, які передбачено Конституцією. Тому необхідно президенту увійти в ці функції і зробити все, ці всі закони треба не просто скасувати, якими сам себе наділяв нинішній президент чи до нього теж приймали закони, необхідно ревізію повну цих законів зробити. І не просто скасувати, а подати відповідним органам.

Прокрутити наверх
Натисніть Enter, щоб шукати, Esc - щоб вийти