Прем'єра нового сезону зібрала біля екранів телевізорів 1 200 000 українців. LIGA.Life поцікавилася, в чому секрет успіху шоу побачень, які шаленими порціями видають стримінги у всьому світі.
Існує англійське висловлювання "guilty pleasure", яке можна перекласти як "таємна насолода" або "невеличка слабкість". Для кожної людини це поняття має своє значення, і часто ми відчуваємо сором, коли мова йде про те, щоб ділитися цими уподобаннями з іншими. Цей термін добре підходить для опису наших глядацьких звичок. Хтось із задоволенням хапає попкорн, загортається у зручну ковдру і насолоджується черговою серією шоу про серійних вбивць, тоді як інший робить те ж саме, чекаючи новий епізод улюбленого реаліті-шоу.
Саме реаліті-шоу є одним із найпопулярніших і найприбутковіших секторів телевізійної індустрії, оскільки четверо з десятьох людей так чи інакше їх дивляться. Водночас одне з опитувань в Австралії свідчить, що третина прихильників такого формату приховують свою "маленьку слабкість".
Чому нам так подобаються усілякі проєкти з реальними людьми у головних ролях, ми запитали у психотерапевта Владислава Захарова, який і сам нещодавно брав участь в одному з вітчизняних реаліті-шоу. На його думку, це чудовий спосіб перемикнутися зі своїх проблем чи завдань.
Ми живемо в умовах війни, тоді як реаліті-шоу демонструють нам привабливі образи мирного життя. Ці програми можуть служити джерелом підтримки, надихаючи нас і надаючи сили для подолання складнощів, які ми переживаємо.
Не можна ігнорувати той момент, що деякі глядачі отримують задоволення від спостереження за інтригами і провокаціями, які характерні для реаліті-шоу, зазначає Владислав Захаров. Він вважає, що для певної групи людей такий формат контенту стає способом впоратися з негативними емоціями та розчаруваннями, адже вони можуть проекціювати свої власні проблеми на те, що відбувається на екрані телевізора.
Є ще одна мотивація, яка варта уваги – це бажання спостерігати за життями інших. У праці Філліс Роуз "Паралельні життя: 5 вікторіанських шлюбів" літературна критикиня зазначає, що "всі ми з великим бажанням прагнемо дізнатися, як живуть інші, оскільки це допомагає нам зрозуміти, як краще прожити своє власне життя".
На будь-яку стримінгову платформу, куди б ви не зазирнули, ви знайдете величезну кількість шоу, в яких люди прагнуть знайти романтичні стосунки. Хоча подібний контент виробляється з неймовірною швидкістю, це зовсім не свідчить про його інноваційність.
У 1980-х роках британці були захоплені шоу "Побачення наосліп" (Blind Date). А ще раніше, у 1960-х, американці насолоджувалися програмою "Гра в побачення" (The Dating Game). Що ж переглядали в цей час глядачі в Радянському Союзі — можемо лише здогадуватися, особливо враховуючи, що в 1974 році лише близько 67% сімей у СРСР мали телевізори, що становило приблизно 34 мільйони одиниць.
Сьогодні у нас є можливість насолоджуватися переглядом улюблених шоу в будь-який час і в будь-якому місці. Але чому ж ми обираємо саме любовні реаліті? Вони надають специфічний вид розваги, який відображає загальнолюдські емоції та бажання, зокрема потребу в коханні та романтичних зв’язках.
Ба більше, такі шоу здатні мотивувати нас до змін, каже психотерапевт Владислав Захаров.
Якщо ми візьмемо "Холостяка", то там можна подивитися на такий собі ідеал чоловіка чи жінки і для себе сформувати якусь мрію про те, що я теж можу бути таким/такою, теж можу досягти певного результату. Тобто це може мотивувати.
А от що стосується учасників, то тут все набагато прагматичніше. На думку психотерапевта, ті, хто йдуть на реаліті-шоу, використовують цю можливість, щоб стати відомим і від цього отримати зиск.
Жінки йдуть туди для того, щоб знайти собі багатого нареченого або стати тією єдиною дівчиною холостяка або хлопцем холостячки і заробити популярність, певну кількість підписників у соцмережах, стати -- може, на певний час, а може, й надовго -- лідером думок і отримувати від цього дивіденди.
Основні персонажі шоу, відомі як холостяк і холостячка, також мають свої мотиви для участі. Це може бути прагнення дослідити нові горизонти, а також шанс виявити в собі талант до телебачення чи кінематографу. Завдяки участі в цій програмі їм можуть запропонувати можливості в інших проектах або рекламних кампаніях.
У більшості ситуацій це асоціюється з популярністю та, на мою особисту думку, шансом покращити свій фінансовий добробут.
Кохання у прямому ефірі -- це ілюзія, вважає психотерапевт. За його словами, на шоу можлива максимум закоханість. Це стан, а не почуття, і він може змінюватися. Любов натомість формується з часом.
На сьогодні в Україні найбільш впізнаваними та затребуваними романтичними реаліті-шоу є "Холостяк" і "Холостячка". Хоча цього року зйомки не відбувалися, проте нам обіцяють нові випуски в найближчому майбутньому.
Нещодавно відбулася прем'єра 13-го сезону популярного шоу "Холостяк". В цьому сезоні 20 талановитих та привабливих жінок борються за любов Олександра (Терена) Будька, українського захисника та ветерана з інвалідністю. Телеканал СТБ, що відповідає за виробництво цього проекту, підкреслює, що українська версія "Холостяка" адаптувалася до сучасних реалій країни.
Олександр поділився в інтерв'ю з BBC, що його теперішнє життя стало навіть кращим, ніж до отримання травми. "Я отримую багато повідомлень від людей з інвалідністю, які стежать за мною в соцмережах і черпають натхнення з мого прагнення жити", – зазначив холостяк.
Поранені ветерани не є "маргіналами", а, навпаки, активними учасниками суспільства, здатними вести якісне життя. Просто забезпечте їм можливість жити на повну.
За словами психотерапевта Владислава Захарова, цей сезон відзначається інклюзивністю та спонукає українців переосмислити наше сьогодення. Уже трапилися кілька ситуацій у шоу, які свідчать про те, що не всі в суспільстві знають, як налагоджувати комунікацію з чоловіками, які стали інвалідами через бойові дії.
Холостяк виявився дуже точним у своїй оцінці під час цього першого випуску: він звернув увагу на те, чому жодна з дівчат не поцікавилася, як правильно взаємодіяти з молодим чоловіком, що має інвалідність.
Водночас оскільки проєкт є розважальним, не варто очікувати від нього глибокого розкриття певних болючих для нашого суспільства тем. Він вже виконує свою місію тим, що принаймні змушує нас задуматися та обговорити їх між собою.
#Бойові дії #Українці #Соціальна мережа #Телебачення #Україна #Реклама #Психотерапія #Суспільство #Емоції #Англійська мова #BBC #Сполучене Королівство #Серце #Холостяк (реаліті-шоу) #Романтизм #STB (телеканал) #Американці #Радянський Союз #Телевізор #Інвалідність #Війна #Кінь. #Австралія #Ідеал (етика)