
"Уряд миттєво відновив попередній стан справ."
31 липня Верховна Рада повернула повноваження Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) і Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП), які 9 днів перед цим були обмежені скандальним законом №12414. Новий президентський законопроєкт №13533 щодо відновлення незалежності зазначених органів підтримали 331 депутат. Ваша версія, навіщо було все це? Чи ми були у певному сенсі приречені через це пройти?
Ні, звісно, влада могла цілком обрати сценарій, коли приватний інтерес наближених до керівництва Офісу президента осіб не ставиться в пріоритет над суспільним інтересом. Коли для того, щоби вплинути на розслідування кількох резонансних справ не руйнується те, що було створено в результаті Революції гідності. Тобто антикорупційна інфраструктура не підпорядковується Генеральному прокурору, тобто "на 100% людині президента", за словами самого президента. Відповідно виникають одразу ж питання, чи за такого сценарію можливий незалежний розгляд справ стосовно чиновників, які пов'язані з Офісом президента. Відповідно, влада обрала неправильний сценарій. Влада обрала спробувати забезпечити недоторканість окремим чиновникам чи бізнес-партнерам на шкоду суспільному інтересу. І була змушена дуже оперативно, але повністю у відповідності до регламенту відігравати цю ситуацію, бо суспільство не погодилося з такою несправедливістю. Суспільство не погодилося на те, щоби після Революції гідності і під час повномасштабної війни з Росією за те, щоб Україна залишалася незалежною, демократичною і самоврядною, щоби в Україні відновлювалась недоторканість певних чиновників, які ймовірно займалися корупцією. Тому суспільство вийшло на вулиці, як наслідок відреагували наші європейські партнери, тому влада дуже швидко повернула статус-кво. Найгірше справді те, що імідж влади, довіра до влади похитнулася суттєво як в суспільстві, так і серед міжнародних партнерів. Це найреальніший наслідок цього всього зовсім непотрібного сценарію, який обрала влада.
Ознайомтесь також з матеріалом: "Відновлення незалежності органів: Крапивін про новий закон, що стосується "розширення повноважень" НАБУ та САП".
Протест проти зменшення повноважень НАБУ та САП. Київ, 24 липня 2025 року. Зображення: Суспільне/Олександр Магула.
"Уряд може продовжувати допускати помилки."
Фракція партії "Європейська Солідарність" висловлює занепокоєння щодо того, що так званий президентський закон лише частково відновлює незалежність Національного антикорупційного бюро (НАБУ) та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП). Залишаються відкритими питання, пов'язані з незалежністю прокурорів, а також необхідністю розширення юрисдикції НАБУ і САП на керівництво Офісу генерального прокурора та Державного бюро розслідувань (ДБР). Крім того, важливим залишається питання заборони проведення позасудових обшуків, які є елементом системи зловживання владою. Також не вирішені питання стосовно призначення керівника Бюро економічної безпеки (БЕБ), перезавантаження ДБР, обмежень на відрядження та прозорості парламентських засідань. Яка ваша думка щодо цих занепокоєнь?
Назагал, це політична заява політичної сили. Із певними пунктами можна погодитися, певні - це видання бажаного за дійсне. Власне, непоширення повноважень НАБУ, наприклад, на діючого президента - це було ухвалено за часів Петра Олексійовича Порошенка. Чи є перетинання юрисдикції НАБУ і Офісу генпрокурора чи ДБР? Ні, немає. НАБУ займається тільки топкорупцією. ДБР часто намагається втрутитися в справи, які мало б розслідувати НАБУ. Це дуже проста схема зламати таку справу. Бо якщо в суд піде справа, яка розслідувалася не тим органом, який має розслідувати, то суд, звісно, не візьме справу до розгляду. Тут мав би захист створювати Офіс генпрокурора. Але ми вже говорили, Генпрокурор - 100% людина президента.
Є важливі питання, які потребують нашої уваги. Було б доцільно, аби ця ситуація спонукала до створення більшої коаліції серед політичних, громадських та бізнесових структур. Ми усвідомлюємо, що влада може продовжувати помилятися. Однак, помилки під час війни мають надзвичайно серйозні наслідки. Наприклад, чи ризикували ми втратити фінансування за проєктом Ukraine Facility з Євросоюзом? Європейські партнери прямо заявили: "Так, якщо статус-кво не буде відновлено до початку серпня". На щастя, це вдалося зробити. Чи могли б наслідки бути ще гіршими, якби влада продовжувала намагання підпорядкувати собі НАБУ і САП? Так, це могло б призвести до значних втрат. Тому заклик до влади залучати ширший круг національних експертів, аби уникати таких помилок, є абсолютно обґрунтованим. Врешті-решт, хтось порадив президенту підписати закон, незважаючи на те, що суспільство виступало проти цього. Очевидно, такий радник не мав би знаходитися в Офісі президента.
Ознайомтеся також з матеріалом: "НАБУ і САП відновили свої повноваження, проте існують нові методи контролю за співробітниками НАБУ", -- зазначає Риженко.
"Не пізніше вересня нам слід відновити практику проведення відкритих засідань Верховної Ради."
Які ваші думки щодо поновлення онлайн-трансляцій засідань Верховної Ради? Останній раз Суспільний мовник здійснював відкриту трансляцію парламентських засідань 23 лютого 2022 року. Проте 31 липня з'явилися нові ознаки того, що це може стати можливим знову. Які перспективи нас чекають?
Ми разом із керівництвом Верховної Ради працюємо над змінами до двох постанов, ухвалених у березні 2022 року, які встановили безпекові обмеження. Хоча в той час вони були цілком обґрунтованими, сьогодні їх доцільність викликає питання. Я впевнений, що до вересня ми зможемо повернути практику відкритих засідань Верховної Ради, адже представницький орган має бути прозорим для суспільства. Громадськість повинна мати можливість спостерігати за процесом ухвалення законів, щоб уникнути повторення ситуацій, подібних до тієї, що сталася з атакою на НАБУ. Це позитивний крок вперед, зокрема завдяки протестам. Трансляція засідання, присвяченого відновленню НАБУ та САП, вже відбулася в онлайн-форматі на телебаченні. Чому так? Тому що існує великий суспільний запит. Я вважаю, що це правильний крок, адже суспільство отримало підтвердження того, що влада не лише чує, а й реагує на його вимоги.
"Це позитивне рішення цього засідання"
Верховна Рада цього тижня також ухвалила зміни до держбюджету-2025. Перед цим міністр оборони Денис Шмигаль попередив: "Якщо в четвер парламент не ухвалить зміни до бюджету, то вже з 15 серпня військовим може забракнути коштів на зарплати". Можете прокоментувати?
Це питання вже вирішене, отримало підтримку на голосуванні та підпис президента, що є позитивним результатом даного засідання. Дуже прикро, що бюджет не був спланований таким чином, щоб уникнути необхідності додаткових фінансових вливань у Збройні сили. Забезпечення військових має бути пріоритетом. Проте ситуація перебуває під контролем. Кошти були одноголосно передані Міністерству оборони, так само як і відновлення незалежності НАБУ та САП, що підтверджує конституційну більшість. Отже, не буде жодних затримок або перешкод у виплатах військовим.
Ярослав Юрчишин. Фото: facebook/yaroslav.yurchyshyn
"Крайньо необхідно демонструвати неминучість покарання за корупційні дії."
2 серпня відбулася зустріч президента Зеленського з керівником НАБУ Семеном Кривоносом та очільником САП Олександром Клименком. Вони оголосили про викриття справи, пов'язаної з хабарництвом народного депутата, а також представників районних та міських адміністрацій і військовослужбовців Національної гвардії. Президент підкреслив: "Антикорупційні органи працюють автономно, а нещодавно ухвалений закон надає їм необхідні інструменти для ефективної протидії корупційним проявам". Які у вас думки з цього приводу?
Насправді, нічого нового закон не зробив, тільки виправив помилку створеною командою президента. Так, але це показово, що знову ж таки підозра і знову ж таки підозра депутату більшості. Тому я думаю, що тут дуже важливо, щоби президент і надалі демонстрував відданість незалежності антикорупційних органів і точно не дозволяв своєму оточенню втручатися в справи, особливо, якщо це стосується його команди. Бо дуже важливо, щоб ми показували, що в сучасній Україні, на відміну від Росії, на відміну від Білорусі і на жаль, Грузії немає недоторканих наближених до влади. Тобто дуже важливо показувати невідворотність покарання за корупцію. І показово, що першим, кому вручили підозру після відновлення можливості НАБУ і САП працювати незалежно - це представник більшості.
Ознайомтеся також з темою: "Ми детально проаналізуємо кожен етап", -- унікальне інтервʼю з Клименком про зменшення повноважень САП.
Комітет не збираються ліквідовувати, але обставини є досить серйозними.
Ширилися чутки, що Комітет з питань свободи слова збирається реорганізувати чи ліквідувати навіть. Скільки у вас реально "бойових штиків" і які перспективи?
Обговорення питання ліквідації наразі припинилося, тому немає намірів ліквідувати комітет. Проте ситуація залишається досить складною. У комітеті є мінімально необхідні три члени, але один з них – Нестор Шуфрич – знаходиться під арештом. Ми з нетерпінням чекаємо, коли інші члени заповнять свою квоту для посади секретаря комітету. Сподіваємося, що це трапиться на найближчому засіданні.
Чи можливо покращити ефективність роботи Верховної Ради, щоб уникнути тривалих перерв, які тривають майже місяць, як це спостерігається сьогодні?
Це буде зовсім просто, якщо більшість людей це підтримає. Ми функціонуємо без будь-яких пауз. Голова Верховної Ради має можливість зібрати нас протягом доби. Вкрай важливо, щоб більшість запропонувала такий розклад, який відповідає потребам суспільства. Тобто для цього навіть не потрібні нові закони, усе вже існує.
УКРАЇНСЬКЕ РАДІО — ПЛОЩА ДЛЯ ВІДКРИТИХ ОБГОВОРЕНЬ. У ЦЬОМУ ЕТЕРІ ДЕПУТАТИ ТА ВЛАДНІ ПРЕДСТАВНИКИ МАЮТЬ МОЖЛИВІСТЬ ВИСЛОВИТИ СВОЇ ПОГЛЯДИ ЩОДО РОЗГЛЯДАНИХ ТЕМИ ПІД ЧАС ДИСКУСІЇ З ЯРОСЛАВОМ ЮРЧИШИНИМ.
#Україна #Facebook #Демократія #Росія #Корупція #Європейський Союз #Європа #Грузія (країна) #Білорусь #Суспільство #Володимир Зеленський #Генеральний прокурор України #Верховна Рада #Київ #Президент (державна посада) #Українська криза #Парламент #Бюджет #Повноваження #Мітинг #Європейська Солідарність #Прокурор. #Незалежність #Юрисдикція #Військові #Коаліція #Ярослав Мудрий #Національне антикорупційне бюро України #Державне бюро розслідувань #Спеціалізована антикорупційна прокуратура #Нестор Шуфрич #Статус-кво