Унікальні звичаї та сюрпризи Київського рейтингу Укрінформу "Театральний інфобум - 2025"
Переможців у семи номінаціях оголосили експерти ІІ Київського рейтингу Укрінформу "Театральний інфобум - 2025". Фаворитами стали Олег Стефан і Тетяна Міхіна; Тамара Трунова і Аліна Сарнацька, постановки "Реквієм", "Brecht. Cabarett" та "Травіата". Відразу зазначмо, що склали список претендентів і голосували 12 експертів, серед них театрознавці, театральні критики і блогери та журналісти.
Організатором даного заходу виступило Українське національне інформаційне агентство "Укрінформ", яке визначило найкращих представників театрального мистецтва у різних категоріях. Серед дипломантів опинилися Анастасія Пустовіт, Віталій Ажнов, Дмитро Захоженко, Андрій Бондаренко, драма "Король Лір", балет-біографія "Леся", а також студентська постановка "Сімейка Адамсів". У новій категорії "Відкриття року" перемогу здобув незалежний колектив "Пароль: Театр", заснований у 2025 році.
Церемонія оголошення переможців ІІ Київського рейтингу Укрінформу "Театральний інфобум - 2025" перетворилася на дуже цікаву розмову багатьох учасників театрального процесу столиці, Харкова і Львова, а також експертів. Свої думки озвучили, зокрема, Віталіна Біблів, Олеся Жураківська, Євген Нищук, Ганна Веселовська, Ольга Стельмашевська, Євген Лавренчук і Оксана Дмитрієва.
Улюблениця публіки, акторка Анастасія Пустовіт, підключилася до онлайн-заходу, оскільки отримала можливість на сім днів відвідати свого коханого, який боронить Україну. Протягом всього заходу лунали щирі слова вдячності українським захисникам за ту можливість, яку вони дарують усім нам творити в умовах повномасштабної війни з Росією.
ВІДКРИТТЯ РОКУ: ЯК СТУДЕНТИ ЗАВОДЯТЬ РОМАН З П'ЯТИ ПРОФЕСІОНАЛАМИ
Існує два беззаперечні аргументи, які підкреслюють значущість Київського рейтингу "Театральний інфобум" від Укрінформу, що проходить вже вдруге. По-перше, чим більше ми обговорюємо культуру та її різні аспекти, тим сильнішою стає українська ідентичність.
"В умовах війни український театр не просто виживає, а розвивається й показує взірці справжнього світового мистецтва, - зазначив генеральний директор Укрінформу Сергій Череватий. - Це надихає. Адже це ознака того, що наша нація жива, вона незламна, вона бореться".
По-друге, як зазначила режисерка Тамара Трунова, Київський рейтинг Укрінформу "Театральний інфобум" є оперативною ініціативою: експерти визначають найкращих фактично за період календарного року без одного місяця, із додаванням грудневих прем'єр попереднього року. Тоді як, наприклад, Всеукраїнський театральний фестиваль-премія "ГРА" ("Great Real Art") - одна з найавторитетніших і наймасштабніших театральних відзнак обирає переможців за віддаленіший період.
Першою вручили нагороду в новій номінації від Укрінформу - "Відкриття року". Її отримала Альона Ковтун, засновниця, директорка-художня керівниця переможця - створеного молодою командою незалежного репертуарного колективу "Пароль: Театр". Він з'явився в Києві в березні нинішнього року і вже випустив десять прем'єр.
"Я хочу, щоб ви усвідомили, що це надзвичайні особистості, які не просто захоплюються театром, а іноді навіть живуть у ньому, і це абсолютно в буквальному сенсі, - поділилася своїми думками Альона Ковтун про свою команду. - Як зазначила одна з колег нашого театру, наш пароль неможливо зламати, адже це не просто цифри, а самі люди."
Підтвердження того, що молоді студенти вже "наступають на п'яти" професіоналам і вриваються в театральне життя, за словами експертки рейтингу Яни Ягніченко, стала також нагорода "Найкраща вистава комедія/мюзикл. Вибір Укрінформу" постановки "Сімейка Адамсів", яку створила Майстерня Михайла Урицького на кафедрі мистецтва театру ляльок Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого.
Режисер постановки Михайло Урицький підкреслив: "Схоже, що це єдиний театральний конкурс, який визнає студентів. І це має величезне значення, адже вони є нашим майбутнім".
Молодіжний наставник закликав відвідувати студентські театральні вистави та звертати увагу на майбутні таланти. Він переконаний, що через кілька років ті, хто зараз навчається, будуть удостоєні нагород за видатні ролі, найкращу режисуру та найяскравіші постановки.
НАЙЯСКРАВІШІ АКТРИСИ І АКТОРИ КИЇВСЬКИХ ТЕАТРІВ ТА МУДРІСТЬ ДРАМАТУРГІВ
До топу театральних акторок у київських постановках, за визначенням експертів ІІ рейтингу Укрінформу "Театральний інфобум", цього разу ввійшли вісім виконавиць. Дві акторки за вистави за Шекспіром: Тетяна Міхіна за роль Леді Макбет в однойменній виставі режисера Івана Уривського і Анастасія Пустовіт за подвійну роль - молодшої доньки Корделії та Блазня у виставі "Король Лір" львівського режисера Дмитра Захоженка.
Дві акторки з постановок у київських театрах режисерки й режисера з Харкова: Віталіна Біблів за роль Амалії Баліке, власниці підприємства, що виготовляє ящики для снарядів і шукає зиску у воєнний час, у "Brecht. Cabarett" Оксани Дмитрієвої та Марія Моторна за роль Альчести у виставі "Подорож ученого доктора Леонардо і його майбутньої коханки прекрасної Альчести у Слобожанську Швайцарію" Артема Вусика (за романом Майка Йогансена).
У списку кращих акторів також представлена Наталія Кобізька за виконання ролі Броні Ніжинської у виставі "Як стихне шуру-буря зла", поставленій американським режисером Річардом Нельсоном. Ця постановка розкриває історію молодих актрис театру "Березіль" під керівництвом Леся Курбаса в 1920 році, коли вони працювали над "Макбет". Крім того, Ольга Голдис відзначена за свою роль Гедди Габблер в однойменній виставі режисера Давида Петросяна. Також Ірина Ткаченко отримала визнання за свою роль у п’єсі "Робота з тінню", яку зрежисувала Тамара Трунова.
"Я дякую ЗСУ за те, що дають можливість нам жити, творити, збиратися, дарувати оплески, увагу, життєвий час один одному. Я дякую своєму театру, який надає мені можливість розкривати свій талант. Обіцяю дивувати вас і надалі", - сказала переможниця Тетяна Міхіна.
Щемким відеозверненням поділилася Анастасія Пустовіт, яка отримала диплом "Найкраща акторка. Вибір Укрінформу". Зауважила, що особливо зараз в Україні для кожного митця дуже важливо розуміти, "що те, що ти створюєш на сцені, має якусь інтелектуальну і мистецьку цінність". Це завжди додає мотивації рухатися далі.
"Особливо, коли ти маєш свою власну позицію і висловлюєш її зі сцени. Тому для мене це особлива нагорода, не тільки з погляду мистецької цінності а і з погляду того, що я маю змогу бути сміливою", - сказала Анастасія.
На театральній арені столиці, в період з 1 грудня 2024 року до 1 грудня 2025 року, відповідно до оцінок фахівців ІІ Київського рейтингу Укрінформу "Театральний інфобум", шість акторів змагатимуться за звання найкращого.
Георгія Хостікоєва висунули на нагороду за виконання ролі Дон Кіхота у постановці "Плавучий острів", яку підготувала режисерка Поліна Медведєва в Театрі на Подолі.
Експерти також включили Віталія Ажнова до списку претендентів за його виступи в двох постановках Національного академічного драматичного театру ім. Івана Франка: він зіграв роль Фредері у "Арлезіанці", режисером якої є Дмитро Богомазов, а також Банко в "Макбеті" під керівництвом Івана Уривського. У цій резонансній сучасній техно-інтерпретації Шекспіра також бере участь інший номінант, Павло Шпегун, який виконує роль Малкольма, що повертається з армії, аби скинути Макбета з престолу та відновити справедливість.
Олег Стефан, який отримав титул найкращого актора, у відеозверненні сказав, що його робота над образом Короля Ліра ще триває. "Самі розумієте, що такий великий матеріал потребує більшого часу, аніж два місяці, які в нас були відведені на підготовку", - зазначив він.
Яскраві вистави та вражаючі ролі можуть виникати лише на базі міцної драматургії. Як зазначила Оксана Дмітрієва, головна режисерка Харківського театру ляльок імені Віктора Афанасьєва, яка реалізувала декілька проектів у Києві: "приємно усвідомлювати, що минули ті часи, коли театри та наші драматурги існували у відокремлених вимірах".
У списку кращих драматургів нині Володимир Тука з п'єсою "22. Шлях героя"; Оксана Гриценко з "Я повернусь"; Максим Курочкін із "Три швидкі та модні в цьому сезоні перукарки"; Тамара Трунова з "Роботою з тінню"; Сергій Кулибишев із "Поліандрією". Звання найкращої від експертів отримала Аліна Сарнацька з п'єсою "Баланс" (Театр Ветеранів). Вибір Укрінформу - Андрій Бондаренко, який створив "Brecht. Cabarett" за мотивами п'єси Бертольда Брехта "Барабани вночі".
Аліна Сарнацька розширила свій список найзначніших драматургів. "Серед них Олександр Жоган, який зараз перебуває на фронті, Антоніна Крим, яка також бореться, і, безумовно, Катерина Пенькова, що очолила протест проти сексуального насильства в театрі, що має велике значення," - поділилася вона. Драматургиня висловила вдячність своїй команді, з якою співпрацює: Театру Ветеранів та "ТРО Медіа".
ВАЙБ ТЕАТРУ НА ЛІВОМУ БЕРЕЗІ І "РЕКВІЄМ" РЕЖИСЕРА ЄВГЕНА ЛАВРЕНЧУКА В ТЕАТРІ ІМЕНІ ІВАНА ФРАНКА
Режисерську першість отримала Тамара Трунова за виставу "Робота з тінню" у Київському академічному театрі драми і комедії на лівому березі. "Найкращий режисер. Вибір Укрінформу" - Дмитро Захоженко за постановку "Король Лір" на тій самій сцені.
"Ця розмова має зрілий характер, адже наше суспільство часто намагається уникати складних і болісних питань, воліючи обирати більш комфортні наративи. Таку думку висловила театрознавиця та театральна критикиня Ольга Стельмашевська, коментуючи 'Роботу з тінню'. На її думку, це політична вистава, що є вираженням позиції режисера та театру."
Експертка рейтингу зазначає, що головна режисерка Театру на лівому березі, Тамара Трунова, разом зі своєю командою працювала над виставою "з скальпелем у руках". Вона, насправді, "проникає в нашу сутність, немов хірург, але робить це, щоб нас врятувати".
Театрознавиця вважає: "можливо, це навіть ризиковано для здоров'я, але це так необхідно нашому театру". Ольга Стельмашевська виокремила у виставі "Робота з тінню" Тамари Трунової монолог ветерана й особливо монолог помічниці режисерки.
А акторка Анастасія Пустовіт перед тим про свій театр говорила: "Він не боїться складних розмов із глядачем, він не боїться бути, напевно, непопулярним. Я йому дуже вдячна за те, що в мене є змога там працювати, і за те, що я зможу говорити зі сцени мої власні погляди на те, що відбувається зараз в Україні".
Народна артистка Олеся Жураківська, керівниця Театру драми і комедії на лівому березі, не приховувала задоволення від того, що колектив представлено в багатьох номінаціях і отримані нагороди. Зокрема, в номінації "Найкраща вистава/драма. Вибір Укрінформу" здобула перемогу постановка "Король Лір" режисера Дмитра Захоженка.
"Ми виливаємо всі наші емоції та енергію в створення наших вистав. Я справді відчуваю удачу, адже поруч зі мною працює Тамара Вікторівна Трунова, яка є надзвичайно обдарованою режисеркою. Я також щаслива мати в команді неймовірних акторів – це перш за все сміливі та відверті люди, які мають свою чітку позицію. Моя удача полягає в тому, що поряд зі мною працюють талановиті режисери та величезна команда ʺЛівого берегаʺ, що налічує 200 осіб."
Щоправда, Олеся Жураківська зауважила, що іноді складалося враження, що до Театру на лівому березі багато хто не доїздить. "Я вас прошу, приїжджайте до нас, у нас потужний театр, у нас із колодязя вилазить істина, а це відбувається дуже рідко", - резюмувала вона.
Найкращою танцювальною виставою/балетом стала "Травіата" Раду Поклітару "Київ Модерн-балету". Її створили в межах святкування 20-річчя театру. Вибором Укрінформу у цій номінації став балет-біографія "Леся" режисера Артема Шошина від Art Ballet Company.
Визнаною найкращою виставою або драмою стало "Реквієм", поставлене режисером Євгеном Лавренчуком у Національному будинку музики та Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка. Дмитро Єрьомін, експерт рейтингу, охарактеризував цю постановку як справжній грандіозний витвір.
"У цій виставі сталося чимало вперше, - зауважив він. - В Україні вперше прозвучав "Реквієм" Моцарта в аранжуванні Роберта Левіна. Також вперше на сцені Театру Франка Капела Лятошинського, під керівництвом маестро Теодора Кухаря, виконала цей твір у його оригінальному форматі. Крім того, вперше режисер Євген Лавренчук представив свою постановку на цій сцені, і я сподіваюся, що це не останній раз."
Євген Нищук, генеральний директор і художній керівник Національного драматичного театру імені Івана Франка, зазначив: "Ми прагнемо знайти те, що колись здавалося абсолютно неможливим. Я маю на увазі об'єднання двох великих колективів різних жанрів в одному контроверсійному, енергійному, захоплюючому та геніальному задумі режисера. Це приносить вражаючий результат, який відображає європейське мислення – те, що, можливо, вже десь існувало, але в іншому контексті, без українських реалій".
Продюсерка проєкту Ольга Кононенко, яка також обіймає посаду генеральної директорки Національного будинку музики, поділилася своїми відчуттями, порівнявши себе з білою вороною серед театральної спільноти. Вона підкреслила, що, хоча вона представляє концертну інституцію, їй дуже радісно бути частиною театрального буму. Ольга зазначила, що музична драматургія має свою власну цінність, але коли вдається поєднати музику з театром, виникає синергія, яка дозволяє посилити сенси, заглибитися в тему і відкрити нові горизонти.
Режисер "Реквієму" Євген Лавренчук переконаний, що найбільшою нагородою є процес створення постановки і синергія митців.
На початку урочистого заходу, присвяченого нагородженню переможців ІІ Київського рейтингу Укрінформу "Театральний інфобум - 2025", голова організаційного комітету, журналістка агентства Любов Базів, підкреслила, що з наступного року цю подію можна буде сміливо вважати традиційною та щорічною. ІІІ етап мистецького конкурсу для театральних колективів Києва стартував 1 грудня.
#Україна #Війна на Донбасі #Північна та Південна Америка #Європа #Українська мова #Харків #Укрінформ #Київ #Директор #Прем'єр-міністр #Крим #Комедія #Львів #Студент #Театр #Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка #Драма #Іван Карпенко-Карий #Драматург #Вільям Шекспір #Король Лір #Продуктивність #Євген Нищук #Пустовіт Анастасія Леонідівна #Богомазов Дмитро Михайлович #Лесь Курбас #Вольфганг Амадей Моцарт #Драматургія #Леонардо да Вінчі #Макбет #Олеся Жураківська #Театр в Україні #Віталіна Біблів #Стефанов Олег Дмитрович #Раду Поклітару #Ніжин #Травіата #Театр "Березіль #Майк Йогансен #Бертольд Брехт