
НАЦІОНАЛЬНІ ТЕАТРИ: Театр імені Івана Франка
Літній сезон у Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка стартує з нової прем'єри – вистави "Арлезіанка", що базується на п'єсі видатного французького драматурга Альфонса Доде. Постановка здійснена Дмитром Богомазовим, про що ми вже згадували у весняному анонсі. Покази відбудуться 7, 8 та 10 червня.
На завершення 105-го театрального сезону планується постановка "Калинової сопілки" за однойменною повістю Оксани Забужко. Сценічну адаптацію цього твору, відомої української авторки, реалізує міжнародна творча команда: режисерка Тіна Єременко-Ворожбіт та художниця Ярослава Сидоренко. Ця інтерпретація є жіночою версією легенди про Каїна і Авеля, в якій одна сестра вбиває іншу. Минулого року перше читання цього твору на українській сцені провів колектив Харківського академічного театру ляльок під керівництвом Оксани Дмітрієвої в рамках проєкту Лілії Осєйчук. Прем'єра версії театру Франка, описуваної як "напружена психологічна драма з бароковими елементами", відбудеться 18, 19 та 20 липня.
29 червня франківці завершать свій виставковий сезон на великій сцені з постановкою "Украдене щастя". У липневому розкладі залишаться лише вистави камерної сцени, оскільки в основній будівлі театру розпочнуться ремонтні роботи, які стануть продовженням масштабної реконструкції театрального простору. У той же час, колектив очікують значні гастролі містами України та закордоном: у червні вони відвідають Рівне, Тернопіль, Луцьк, Кропивницький, Кременчук та Черкаси, а також планують показати знаменитий "Конотопську відьму" в Нью-Йорку, Чикаго, Торонто й Монреалі. У липні ж театральна трупа виступить у Дніпрі, Полтаві, Черкасах, Миколаєві, Одесі та Львові, представляючи сім знакових вистав зі свого репертуару.
Фото: Юлія Вебер "Макбет", Тетяна Міхіна і Акмал Гурезов
Щодо участі у фестивалях, то 1 червня театральна трупа з Івано-Франківська представила виставу "Калігулу" на міжнародному театральному фестивалі КONTAKT у Польщі. А 17 червня вони планують показати "Макбета" — останню прем'єру Івана Уривського в Театрі Франка — на ІІ Українському Шекспірівському фестивалі, що відбудеться в Івано-Франківську.
Після минулорічних виступів у рамках найвідомішого світового Авіньйонського фестивалю (Франція) Театр Франка запросили до розширеної співпраці, тож у липні він візьме участь у мережевій зустрічі платформи цього форуму. На липень також запланували гостьовий візит французького режисера Жюля Одрі й директорки Національного театру Ліона Флоренс Гуїнард.
А ще протягом трьох тижнів серпня відомий американський режисер і драматург Річард Максвелл працюватиме над завершальним етапом нового перформативного проєкту: у березні цього року в Театрі Франка пройшли інтенсивний тижневий майстерклас і театральний тренінг "Театр для початківців" під його керівництвом -- і з 4 по 24 серпня на театр чекає створення й показ вистави від засновника і художнього керівника експериментальної театральної компанії New York City Players. Відкриє новий сезон театр за традицією 27 серпня -- у день народження Івана Франка і Богдана Ступки.
Театр Лесі Українки
30 і 31 липня в Національному академічному драматичному театрі імені Лесі Українки відбудуться прем'єри вистави "Земля", основаної на однойменній повісті Ольги Кобилянської. Як зазначають представники театру, ця вистава стане символом культурного діалогу між двома країнами, які об'єднані спільним прагненням до свободи. На початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну режисер Іван Уривський вже поставив "Землю" (литовською — "Žẽmė") у Національному Каунаському драматичному театрі, і тепер українська версія буде представлена глядачам Театру імені Лесі Українки. Режисер вважає, що ця історія відображає сім'ю як мікрокосм Всесвіту, де родинні конфлікти, драми, зрада та любов є вічними складовими, які супроводжують людство з давніх-давен.
Фото: Театр Лесі Українки афіша до вистави "Земля"
Над реалізацією вистави працюють художник Петро Богомазов та костюмерка Тетяна Овсійчук. Варто зазначити, що твір Ольги Кобилянської набув великої популярності у сучасних українських театрах. Наприклад, постановку "Земля" можна побачити у Київському театрі імені І. Франка та Львівському театрі імені М. Заньковецької, обидві режисури здійснив Давид Петросян. Також виставу представляють у Коломийському драматичному театрі (режисер Дмитро Чиборак), Чернівецькому музично-драматичному театрі (режисер Мирослав Гринишин) та Рівненському музично-драматичному театрі (режисер Олександр Олексюк), і ще в багатьох інших театрах.
Оперетта
Музична комедія "Ханума" за п'єсою Авксентія Цагарелі, створена наприкінці ХІХ століття, не втрачає своєї актуальності й сьогодні, тому виставу відновлюють на головній сцені Національної оперети України. Покази відбудуться 26 і 27 червня. Постановку "Хануми" на музику Гії Канчелі здійснив у 2017 році грузинський режисер Іраклій Гогія. У його режисерському рішенні класичні персонажі постають у незвичному антуражі: події розгортаються в інтер'єрах сучасного музею. Суворі бетонні стіни мистецької інституції постмодерну яскраво контрастують з колоритним одягом акторів, естетикою побуту і традиційними аксесуарами, створюючи атмосферу позачасовості. Вистава ніби відбувається в межах художньої експозиції "Старий Тбілісі".
Фото: Оперетта афіша вистави "Ханума"
В арт-центрі Оперета до 15 червня експонується аудіовізуальний проєкт "Колискова. В обіймах війни", ініційований генеральним директором і художнім керівником Богданом Струтинським в рамках музичного концерту "Мати". Цей проєкт висвітлює життя жінок, чиє материнство зазнало змін під впливом війни. В центрі уваги - матері військовослужбовців та жінки, які самі служать у збройних силах. У камерних фотопортретах, знятих Мар'яною Боднар, вони постають як героїні, а їхні історії оповідають про полон, поранення, службу, втрати, очікування та народження. Відкриті обличчя та білосніжні сорочки створюють контраст із жорстокою війною, що оточує їх, втіленою в бронежилетах, зброї та сльозах.
Гала-концерт, присвячений завершенню 90-го театрального сезону Національної оперети, заплановано на 13 липня. В рамках заходу звучатимуть фрагменти з недавніх прем'єр та найулюбленіших вистав театру, а також європейські хіти та знамениті композиції українських класиків і сучасних авторів.
Національний театр опери України
Солісти, хор та оркестр Національної опери України взяли участь у ХХХІ оперному фестивалі, що проходив у польському місті Бидгощ з 26 квітня по 11 травня 2025 року. Під керівництвом диригента Алли Кульбаби артисти представили одну з найвідоміших опер Джузеппе Верді — "Макбет", яка була поставлена італійським режисером Нунціато Італо та оформлена українською художницею Марією Левитською. На фестивалі також виступили колективи Софійської національної опери і балету, Музичного театру з Познані, Національного театру з Брно, Сілезької опери з Битома, балетна трупа Опери Нова та французька балетна трупа Käfig.
Фото: Валентин Ландар опера "Макбет"
Прем'єра балету "Норовлива донька", поставленого на музику Луї-Жозефа Фердинанда Герольда в хореографії сера Фредеріка Аштона, запланована на 12-15 червня. Напередодні, 7 червня, в оперному театрі відбудеться мистецький проект "Музика заради миру", присвячений пам'яті жертв війни та висловленню солідарності міжнародної мистецької спільноти з Україною. Головна ідея проекту полягає в заклику "Шукайте миру і невтомно прагніть до нього!". Більше 150 артистів з України, Австрії, Німеччини та США виконають "Реквієм" Вольфганга Амадея Моцарта в першій частині концерту, а в другій – "Кантату часів війни" сучасного німецького композитора Йорга Відманна, яка вперше прозвучить на українській сцені. Світова прем'єра цього твору відбулася в лютому 2025 року в Ельбській філармонії в Гамбурзі за участю хору Капели імені Бориса Лятошинського і Гамбурзького державного оркестру під керівництвом Кента Нагано. Для виконання в Україні залучені хор і оркестр Національної опери України, а також хор Капели Лятошинського Національного будинку музики. В ролі читця виступить відома українська правозахисниця Олександра Матвійчук, яка є керівником Центру громадянських свобод та лауреаткою Нобелівської премії миру. Сам композитор Йорг Відманн також буде присутній на прем'єрі.
Фото: Олександр Злуніцин Микита Сухоруков й Ілона Кравченко в балеті "Норовлива донька"
27 червня відбудеться бенефіс однієї з найзнаменитіших солісток світової оперної сцени — Людмили Монастирської, яка вперше виступить у ролі герцогині Леонори в опері "Трубадур" Джузеппе Верді. Людмила вже не раз виконувала цю партію на найпрестижніших сценах світу, зокрема, у 2022 році вона вийшла на нью-йоркську Метрополітен-оперу з українським прапором на плечах. У постановці Віталія Пальчикова в Національній опері Монастирська дебютує в цій ролі. Крім того, театр також підготував до показу оперу "Казки Гофмана" Жака Оффенбаха, прем'єра якої запланована на початок 158-го театрального сезону. Для цієї роботи запрошений Іван Уривський.
Молодий театр може бути переосмислений як "Нове театральне мистецтво" або "Театр молодих талантів".
Наприкінці травня новим керівником Молодого театру став Станіслав Мойсеєв, який поставив понад 50 спектаклів в Україні та за кордоном. Він уже очолював Молодий театр може бути переосмислений як "Нове театральне мистецтво" або "Театр молодих талантів". з 1996 по 2012 рік. 1 червня колектив показав прем'єру вистави "Чи одружиться нарешті Фігаро?" за п'єсою та в постановці французького режисера Григора Мане. На сайті пишуть, що це "театральний карнавал, де замість серйозної класики на вас чекає барвистий фарс-мажор у двох діях. Режисер узяв сюжет Бомарше, як мозаїку, і склав з нього свою іронічну, несподівану історію -- з гумором, перипетіями й добрячим театральним запалом. Сцену перетворено на лабіринт -- буквально і метафорично". Наступні покази пройдуть 26 і 27 червня.
Фото: Молодий театр може бути переосмислений як "Нове театральне мистецтво" або "Театр молодих талантів". "Чи одружиться нарешті Фігаро"
Театр також оголошує про нову прем'єру, яка відбудеться 19 та 20 червня — "Патетична соната" за твором Миколи Куліша в інтерпретації Дмитра Весельського.
Асоціація театральних артистів (АТА)
Три мистецько-освітні проєкти планує провести влітку команда Національної спілки театральних діячів України. Першим є Школа диригування, яка відбудеться з 17 по 21 червня у Дніпровській філармонії ім. Леоніда Когана. Учасників -- молодих диригентів з різних куточків країни -- очікують майстеркласи і тренажі від відомого українського диригента Віктора Плоскіни, на яких вони удосконалюватимуть свої професійні і психологічні вміння індивідуальної диригентської роботи з концертмейстером-піаністом, вокалістами й оркестром. Завершиться Школа 21 червня яскравим гала-концертом "Оперні шедеври" у Дніпровській філармонії.
Фото: Національна спілка театральних діячів Школа диригування, гала-концерт
Другий проєкт відбудеться з 25 по 27 липня в Києві під назвою "Театр без насильства: формування безпечного середовища під час репетицій". Ця майстерня форум-театру, орієнтована на реалізацію концепції безпечного простору та встановлення домовленостей у процесі створення театральних вистав, запрошує акторів, режисерів та представників інших театральних професій, залучених до постановки.
Форум-театр -- це театральна методика, описана й широко популяризована бразильським театральним режисером Аугусто Боалем, яка дозволяє створити виставу на основі життєвого досвіду. Форум-вистава завершується на піку конфлікту, щоб дати змогу глядачам втрутитися й запропонувати свої стратегії змін, а отже, спільно пошукати відповіді з групою, яка створила виставу і прагне розв'язати суспільно значущу проблему у своєму місті, громаді, країні.
Майстерню проведе ментор Яна Салахова, яка є співзасновницею та тренеркою Школи театру пригноблених, а також очолює громадську організацію "Театр змін". Серед джокерок будуть Олена Шамріна та Оксана Богуцька. В найближчому часі буде оголошено відкритий набір учасників.
Третій проєкт, який команда НСТДУ розпочала в червні, називається Лабораторія мюзиклу і реалізується за підтримки Українського культурного фонду. Участь у ньому можуть взяти композитори та драматурги, які під час двох резиденцій у липні та серпні матимуть можливість створити лібрето та музичні номери для мюзиклів. У своїй творчості учасники звертатимуться до української літератури, біографій видатних особистостей та історичних подій України. Під керівництвом драматургині Лєни Лягушонкової та диригента Сергія Дідка з Національної оперети вони працюватимуть над своїми ідеями. У жовтні відбудеться презентація створених робіт у форматі перформансу, до якої залучать театри-партнери з різних міст України. Прийом заявок на участь у Лабораторії мюзиклу триватиме до 14 червня.
МУНІЦИПАЛЬНІ ТЕАТРИ Kyiv Modern Ballet
26 червня та 3 липня на сцені МЦКМ "Жовтневий палац" Академічний театр "Київ Модерн-балет" презентує прем'єру двоактового балету "На прекрасному блакитному Дунаї" (музика Йоганна Штрауса), про яку ми згадували в нашому весняному анонсі. Режисер та автор лібрето цієї вистави — відомий український хореограф і балетмейстер Раду Поклітару, який у травні отримав Мистецьку премію "Київ". Цей виступ стане початком серії заходів, присвячених 20-річчю театру "Київ Модерн-балет".
Фото: Настя Телікова балет "Кармен TV"
У літній період театр "Київ Модерн-балет" запланував гастролі до Одеського національного академічного театру опери та балету, де показуватиме балети "Кармен.TV" на музику Жоржа Бізе (8 липня), "Болеро" на музику Моріса Равеля й "Дощ" на музику Йоганна Себастьяна Баха (9 липня). Свій 20-й сезон театр відкриватиме 26 серпня останньою прем'єрою.
Театр "Золоті брами"
У травні Академічний театр "Золоті ворота" презентував нову виставу "Бука", яку створили режисерка Тетяна Губрій та художник Богдан Поліщук за мотивами однойменної п'єси Лєни Лягушонкової та Катерини Пенькової. Ця робота являє собою "монолог принцеси, яка втомилася від мовчання". Основою сюжету є історія 35-річної жінки з Києва, яка, маючи диплом філософині, працює аніматоркою на дитячих святах. Як і багато жінок, вона прагне знайти кохання, визначити свій життєвий шлях, бути почутою і реалізувати свої мрії. Проте головна героїня не бажає відповідати стандартам "ідеальної жінки" — відмінної матері, найкращої дружини, вірної подруги, чемної доньки чи успішної бізнесвумен, які накладає суспільство. Тому вона змушена боротися зі стереотипами, ставити складні запитання і здійснювати несподівані вчинки.
Фото: Анастасія Мантач вистава "Бука"
Літом "Золоті ворота" втілять два нові проєкти, підтримані Українським культурним фондом. Спільно з Харківським театром ляльок ім. В.А. Афанасьєва планується створення кабаре-вистави на основі творів Брехта. Режисерка Оксана Дмітрієва та драматург Андрій Бондаренко працюватимуть над цим проєктом. Вистава досліджуватиме, як суспільство сприймає ветеранів, які повертаються з війни, а також вплив маніпулятивної пропаганди країни-агресора на колективну свідомість і зміну людської ідентичності. Постановка об'єднає сатиру, гротеск та брехтівський ефект відчуження, що допоможе переосмислити наслідки повномасштабної агресії. За словами режисерки, ця вистава має на меті "зруйнувати кордони між сценою та глядачем", шукати нову театральну мову, яка об'єднує гнів, ніжність та біль.
Театр хоче показати "Брехт-кабаре" в Києві й Харкові, обговорити постановки з Брехтівським центром в Аугсбурзі, записати відеоверсію вистави.
Другий проєкт, який колектив має намір реалізувати влітку, -- це запис і презентація відеоверсії вистави "Кортес", яку поставила Тетяна Губрій за п'єсою Лєни Лягушонкової (торік постановка отримала три премії VI Фестивалю-Премії ГРА).
Театр на лівому узбережжі
В Академічному театрі драми і комедії на лівому березі Дніпра триває творчий процес проєкту "Робота з тінню", у рамках якого створять одразу дві вистави. 26, 27 та 28 червня на Берлінському фестивалі (Berliner Festspiele) відбудуться прем'єрні покази Confronting The Shadow. Українську версію "Роботи з тінню" театр планує показати наступного сезону, восени. Виставу Confronting the shadow у постановці головної режисерки театру Тамари Трунової створюють у співпраці з Performing Exiles (Берлін). Це міжнародний міждисциплінарний фестиваль, що прагне дослідити сучасне значення екзилу (вигнання).
Фото: Софія Олексенко актори проєкту "Робота з тінню"
На сайті театру пишуть, що ця вистава -- "це devising theatre: театр, який починається не з тексту, а з теми, з ідеї". Саме в такому форматі створювали й виставу "Ha*l*t". На репетиціях багато дискутують -- про політику, що стискає, про час, що стискається. Обговорюють фільми, статті, занурюються в дослідження. Далі актори отримуватимуть індивідуальні завдання, і поступово з'являтиметься й сам текст вистави". Варто зауважити, що німецька й українська версії -- це дві різні вистави.
Також у театрі репетирують "Дурка" за п'єсою та в постановці Слави Юшкова, переможця фестивалю "Митниця. Нова режисура - 2024". В основі п'єси оповідання Луїджі Піранделло "Дурень". Прем'єра запланована на осінь.
Театр на Подолі
Літній сезон у Театрі на Подолі стартує з прем'єри "Гедда Ґаблер" за п'єсою Генріха Ібсена, поставленої під керівництвом Давида Петросяна. Перші вистави заплановані на 7 та 8 червня. Режисер пропонує унікальну інтерпретацію, адаптуючи сюжет до реалій пострадянської країни, де батько Гедди – радянський генерал. Образ героїні буде символізувати не лише жінку з аристократичного середовища, а й дитину диктатора, виховану в умовах ідеологічного тиску, контролю та страху. Така концепція має на меті змінити сприйняття всього твору. Як у постколоніальних суспільствах, так і в поколінні Гедди відчувається синдром внутрішньої колонізації: хоча зовнішні обмеження зникли, внутрішні установки на покору, страх і контроль все ще присутні.
"Для мене "Гедда Ґаблер" є оповіддю про особистість, яка зовнішньо має свободу, але всередині залишається у пастці, -- зазначає Давид Петросян. -- Вона втілює покоління, яке виросло під впливом авторитетів, ієрархій та стереотипів. Хоче змін, динаміки, краси, але не володіє власною мовою для вираження свободи". За візуальне оформлення вистави, що нагадуватиме простір сталінської архітектури, відповідає художниця Ольга Штейн, а створення костюмів відбувається у співпраці з українським брендом BAZHANE.
Зображення: надане прес-службою театру, вистава "Коли втихне буря зла".
На фестивалі Шекспіра в Івано-Франківську театральна трупа представить виставу "Як стихне шуру-буря зла", створену американським режисером і драматургом Річардом Нельсоном. Ця постановка, присвячена Леся Курбасу, однак обійдеться без його безпосередньої присутності: на сцені акторки його театру займаються приготуванням їжі, ведуть бесіди та готуються до виконання "Макбета" (першої української версії твору Шекспіра, поставленої Курбасом). Вистава вирізняється своєю інтимною атмосферою: глядачі розташовані по периметру камерного майданчика, що робить їх досить близькими до акторок, і навіть звичайний кашель може здатися незручним. Головною темою діалогів жінок стає війна — мобілізація, зникнення людей, розстріли та брак продуктів, адже дії відбуваються у вересні 1920 року в маленькому українському селі, куди трупа Курбаса втікає з охопленого війною Києва.
Цей театр має намір восени відправити свою виставу до Сполучених Штатів. Крім того, колектив запланував гастролі у Львові: 5 серпня в Театрі імені Марії Заньковецької вони представлять постановку "Процес", яка цьогоріч потрапила до лонглісту VII Фестивалю-Премії ГРА і змагається за нагороду.
Маленький театр
18 червня на сцені Українського малого драматичного театру відбудеться прем'єра вистави "Учитель" за пʼєсою Івана Франка. У режисерському рішенні Олени Щурської це буде освітня експедиція в темряву, наївність і надію. "Влада колись силою заснувала школу в селі, але народ збунтувався... Час зупинився. Тепер прибуває новий учитель і його сестра -- не як герої, а як ідеалісти, озброєні крейдою, книжками і наївною вірою в просвітництво. Столітня освітня криза дала свої плоди: селяни підозрюють, що знання -- це змова. Лихварі видають себе за благодійників, а вчителя сприймають як ворога. Чи виживе педагог там, де мислити -- підозріло, а мовчати -- безпечніше?".
Фото: Маленький театр афіша вистави "Учитель"
З 26 по 29 червня команда Малого театру організує другий Камерний фестиваль локального мистецтва під назвою "Культ Києва". Цьогорічна тема фестивалю присвячена "Києву шістдесятників". Мета театру полягає в тому, щоб дослідити та відчути зв’язок з містом через творчість цілого покоління української інтелігенції. У програмі заходу заплановані театральні вистави, кінопокази, камерна виставка, читання прозових та поетичних творів шістдесятників, а також майстер-класи, лекції, екскурсії Києвом і, звичайно, музичний захід на терасі театру. Крім того, відбудеться ярмарок локальних брендів та благодійний аукціон. Лекції та інші події будуть присвячені окремим творам, місцям, митцям, реальним історіям і легендам цієї епохи. Незабаром театр планує оприлюднити афішу подій та мапу локацій фестивалю.
Театр на Печерських пагорбах
У травні в Київському академічному театрі на Печерську відбулася прем'єра спектаклю "Ліниві та ніжні", створеного Ольгою Ларіною на основі творів сучасного українського поета Юрія Іздрика, який у березні здобув Шевченківську премію. Музичне оформлення вистави здійснив Денис Мартинов, художнє оформлення виконала Вікторія Романчук, а костюми розробила Ліля Поплавська. На офіційному сайті театру підкреслюється: "Це не просто спектакль, а глибоке занурення в серце кохання. Історія взаємин між чоловіком і жінкою, зображена мовою поезії, музики та руху. Десять віршів Юрія Іздрика втілюються в піснях, створюючи цілісну драму, що починається з знакової зустрічі". Наступні вистави заплановані на 10 та 11 червня.
Зображення: Настя Телікова "Ніжні та невимушені"
Театр на Печерських пагорбах активно працює в напрямку безбар'єрності. Зокрема, цього сезону колектив щомісяця показував виставу з перекладом жестовою мовою. Допомагає йому Київська організація УТОГ, яка надає перекладачів і допомагає організувати групи глядачів. Найчастіше з театром працюють перекладачки Неллі Ласкава й Лариса Бондаренко. У червні з перекладом жестовою колектив гратиме виставу "Соломія" (6 червня). Щодо вистав з аудіоописом для незрячих і слабозорих відвідувачів, театр ще з 2017 року співпрацює з Любомиром Покотилом й агенцією аудіоопису Slovom. Колектив брав участь у проєкті "Доступний театр", ініційованому Любомиром, і працює з ним далі в напрямку доступності. 5 червня в Театрі на Печерську покажуть виставу "Розпусник" з аудіоописом. За попередньої реєстрації для людей з порушеннями зору на цю виставу вхід безкоштовний.
Незалежні театри: Insha Dance Company
Наприкінці травня відбулася прем'єра сучасного балету "Ескапістіко" в постановці Іллі Мірошніченка від Insha Dance Company. Прем'єра мала відбутися ще 6 січня, про неї ми розповідали в зимовому анонсі, але її мусили перенести через складні технічно-виробничі обставини: після ворожих обстрілів виникли труднощі з електропостачанням на виробництві -- і виготовлення металевої напівсфери, що у виставі перетворюється на живий інструмент, затрималося. Напівсфера є центральним художнім елементом постановки, а також музичним -- підключена до модульного синтезатора, під час взаємодії з танцівниками вона створює музику. Тож "Ескапістіко" не просто танцювальна вистава, а своєрідний експеримент творців з простором, зі звуком і з рухом. А для глядачів це унікальна можливість відчути, почути й побачити використання хореоакустичного методу.
"Театр -- це найчесніша форма ескапізму, -- переконані творці вистави. -- Не тому, що він відволікає від реальності. А тому, що дозволяє побачити її інакше. Зсередини. Збоку. Під мікроскопом. Наша вистава не втеча. Це можливість зупинитись і подивитися на себе без ілюзій. І, можливо, вперше по-справжньому. Цей досвід не зникає разом з фінальним затемненням. Він залишається як відлуння, як питання, як відповідь, що приходить пізніше".
Наступний показ балету відбудеться 10 червня на сцені Київської опери в межах вечора одноактних вистав "1984. ІНША. Ескапістіко" (у програмі також показ балету "1984. ІНША" в постановці Іллі Мірошніченка й Катерини Кузнецової -- хореографічне прочитання антиутопії Джорджа Орвелла, що втілює боротьбу особистості проти тоталітарної системи).
Драматический театр на природе
Наприкінці травня Драматический театр на природе презентував виставу за мотивами відомого роману "Володар мух" англійського письменника Вільяма Ґолдінґа. Це дебютна режисерська робота актора Театру Франка Івана Шарана. Прем'єра в жанрі антиутопії торкається теми звіра всередині кожного з нас, творці досліджують, куди зникає людяність в умовах хаосу. Над проєктом творча група працювала рік, зокрема, спочатку в декількох локаціях відзняла кіночастину. Для реалізації концепції створили окремий всесвіт, складний пластичний грим. Над декорацією працювала сценографиня Рая Ідрісова, костюми і грим від Євгенії Слободяник, продюсерка вистави -- Ярослава Кравченко. Наступні покази "Володаря мух" заплановані на 17 липня і 30 серпня.
Зображення: Артем Галкін "Господар мух"
6 і 7 червня Драматический театр на природе представить наступну прем'єру -- "Метод 46" за п'єсою Катерини Пенькової (з березня 2025 року художня керівниця Театру драматургів) у постановці Олексія Гладушевського. На сайті театру розповідають: "В Модному домі великого Майстра йде підготовка до грандіозного шоу за участю молодих акторок і моделей. Метушня, нерви, костюми, керівник показу та помічники маестро доробляють фінальні штрихи. Але прихід Майстра, до зустрічі з яким так готувалися учасниці, перетворює красиву ілюзію світу "високого" мистецтва в суцільний жах. Та найстрашніше, що покинути шоу вони не можуть, а публіка, що прийшла, не вірить їхнім словам, вважає це частиною програми і просто спостерігає. Щоб вирватися з пекла, героїні вирішують не мовчати і піти проти системи. Усі збіги з реальними історіями не випадкові".
"Для мене, як для режисера, існує кілька ключових аспектів: важливо займатися сучасною українською драматургією, досліджувати складні теми, які багато хто з режисерів уникає, а також створювати комфортну атмосферу в процесі роботи, -- ділиться своїми думками режисер Олекса Гладушевський. -- Катерина Пенькова є однією з найщиріших і найвідвертіших сучасних письменниць, тому співпраця з нею завжди стає викликом не лише в професійному сенсі, але й як для особистості".
Фото: Настя Телікова "Метод 46", репетиція
"Я маю акторську освіту, за якою ніколи не працювала, -- ділиться авторка Катерина Пенькова. -- У 2000 році я прийшла за мрією і навчанням, а зіткнулась із сексуальним насиллям з боку народного артиста. Тоді це вважалось нормою. Усі ж знають, що "на сцену і в кіно потраплять через ліжко"? Мій досвід ліг в основу п'єси "Бути Майстром". Минула чверть століття, і 46 акторів і акторок Молодого театру вирішили, що настав час не мовчати. Вони заявили про домагання, насилля і зловживання владою з боку свого режисера, директора і художнього керівника Андрія Білоуса. Спільним наміром, об'єднанням театральної спільноти і ціною величезних зусиль нам вдалось усунути його з посади. Але ми поклали на це 5 місяців, два мітинги, купу звернень і петицію на 6000 осіб, а влада так і не знайшла способу звільнити його за статтею "Втрата довіри". Андрій Білоус "пішов сам", за "власною заявою". І теоретично може влаштуватись режисером в іншому театрі. Ось чому ця тема така важлива. Скільки ще викладачів ґвалтують своїх студенток? У скількох директорів театрів за кабінетом ще кабінет? Здається, що тексти нічого не змінюють, але маленька зміна вже відбулася".
Сучасна танцювальна платформа
26 червня Сучасна танцювальна платформа запрошує до Київської опери на фінальну подію проєкту "Пам'ятати" -- презентацію відеоверсій site-specific перформансів, які створили в рамках цього проєкту в Україні, Італії та у Фінляндії. Проєкт "Пам'ятати" покликаний через танець, хореографію та перформативне мистецтво привернути увагу до жінок, які проходять випробування війною, але не беруть участі у збройному протистоянні з ворогом. Це ті жінки, які "нічого особливого" не зробили для перемоги, а проте, через втрати, емоційне виснаження, вимушену міграцію, неможливість жити нормальним життям є безпосередніми учасницями війни. Авторки перформансів -- українські хореографки, відібрані командою проєкту. Стартував проєкт восени 2024 року, site-specific перформанси відбувалися у квітні-травні 2025 року, у червні підсумковий етап -- показ відеоверсій широкій аудиторії. Тож глядачі матимуть нагоду побачити відеороботи: "В крихкому колі" Олени Чучко (перформанс відбувся на площі Santa Cecilia в Савоні, Італія), "Тепло холодних стін" Юлії Гришиної (перформанс створили у приміщені Держпрому в Харкові), "Вихід" Ніни Булгакової (перформанс відбувався на сходах Кабельного заводу в Гельсінкі, Фінляндія), "Дрімота" Катерини Кузнецової (перформанс відбувся на Дніпрі, біля селища Стайки Обухівського району). Остання танцівниця також покаже наживо свою виставу "ЇЇ MOVA".
Зображення: Валерія Ландар під час виступу "Дрімота" Катерини Кузнецової.
Сучасна танцювальна платформа також стала одним з партнерів проєкту Moving Kinship: гастролі Центрів феміністичного перформансу в Європі під керівництвом міждисциплінарної мисткині Беатріче Аллегранті. Проєкт переосмислює травматичний досвід, створює простір на перетині перформансу, інтерактивності й активізму і долає геополітичні кордони. Кожен феміністичний перформативний простір співпрацює з місцевими професійними танцівниками та спільнотами, чиї інтереси потребують ширшого розголосу, зокрема: біженцями і мігрантами різних поколінь в Італії, людьми з порушеннями слуху і глухотою в Латвії, ветеранами війни, військовослужбовцями і психологами в Україні, людьми, які живуть з рідкісною формою деменції молодого віку в Нідерландах. Результат такої співпраці -- чотири перформанси, що поєднують танець, слово, музику й кіно, формуючи потужний мистецький заклик до дії. Покази відбуватимуться наживо й онлайн. Зокрема, 22-23 серпня перформанс покажуть у Києві.
Центр мистецтв "Сучасний український театр"
Центр мистецтв "Новий український театр", який об'єднує Театр на Михайлівській, Театр "Сонечко" і Театр на Троєщині, планує працювати все літо. З червня по липень у Театрі на Троєщині працюватиме денний творчий табір для дітей "Театр+кіно": на учасників чекають заняття з акторської майстерності, творча практика, участь у виставі, зйомки власних короткометражних фільмів, майстеркласи, екскурсії, перегляд вистав. У найближчих планах Театру на Михайлівській -- презентувати дві вистави проєкту "Дебют", який започаткували Віталій Кіно та Центр мистецтв "Сучасний український театр" у 2022 році, аби підтримати молодих театральних митців. Його місія -- надати можливість початківцям: режисерам, художникам, акторам -- уперше спробувати себе на професійній сцені й реалізувати власні ідеї. Тож у червні в афіші театру з'являться вистави "Італьяно Веро" від випускників Національного університету театру, кіно і телебачення ім. І. Карпенка-Карого й "Івасик-Телесик" від студентів Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. А ще наприкінці червня планують прем'єру вистави для дітей "Соломійка в країні ґудзиків" у Театрі "Сонечко" (спільний проєкт Ольги Пінаєвої та Олени Аль Юсеф).
Фото: Театр на Михайлівській вистава "Італьяно Веро"
Як художня література відобразила першу чверть XXI століття.
#Російська імперія #Україна #Північна та Південна Америка #Нью-Йорк #Харків #Дніпро #Київ #Директор #Львів #Одеса #Німеччина #Композитор #Італія #Івано-Франківськ #Іван Франко #Кропивницький #Художник. #Черкаси #Леся Українка #Драматург #Учитель #Балет #Торонто #Каталог #Богдан Ступка #Хор #Продуктивність #Диригент (музика) #Оксана Забужко #Богомазов Дмитро Михайлович #Лесь Курбас #Ярослав Мудрий #Рівне #Оперетта #Золоті ворота, Київ #Національна спілка театральних діячів України #Дощ #Печерськ, Київ #Чикаго #Мистецтво перформансу #Київський академічний Молодий театр #Марія Заньковецька #Макбет #Монреаль #Ольга Кобилянська #Юрій Іздрик #Театральна трупа #Познань #Земля (повість) #Національна опера України #Джузеппе Верді #Уривський Іван Сергійович #Микола Куліш #Раду Поклітару #Альфонс Доде #Жак Оффенбах #П'єр Бомарше #Йоганн Штраус II #Жорж Бізе #Моріс Равель #Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв