Від жахів з порцеляни до світання України: претенденти на премію PinchukArtCentre.

Зображення: PinchukArtCentre Виставка "Пил як лікування"

Твори номінантів можна об'єднати за кількома основними темами. Перша з них — війна, і деякі автори безпосередньо висловлюють свої думки з цього приводу. У своїй інсталяції "Пил зцілює" Євген Коршунов відтворив бліндаж: зовні це чорний паралелепіпед, що нагадує побутівку на будівництві, а всередині — традиційні дерев'яні нари, земляна підлога, буржуйка, маленький столик і навіть радіоприймач з музикою. Тут немає пилу та мишей, лише свіжий запах деревини і рівномірно освітлений простір сучасного артцентру, прихованого за дверима, обтягнутими старою ковдрою. Контекст має велике значення: у мирній західній країні такий об'єкт міг би передати потрібне послання, але в Києві він виглядає, скоріше, як імітація. У цьому аспекті прості малюнки на стінах, що зображують портрети та історії людей, з якими Коршунов спілкувався, набувають більшого значення; це цілком виразний військовий щоденник.

Патріотична композиція Василя Дмитрика складається з сотень малесеньких глиняних фігурок, створених на основі справжніх військових. Ці білі солдатики займають різні позиції: лежать, сидять, стоять — справжня армія. Поряд розміщені відеомонітори, що демонструють зображення цих фігурок, розкиданих на вулицях, у громадському транспорті та під ногами випадкових перехожих. Це яскрава метафора беззахисності та вразливості військових у сучасному світі.

Фото: Дмитро Десятерик Patrix

Максим Ходак у своєму проекті "Дорогий Джафаре" з'єднує військову тематику з кінематографічними елементами. Він намагається зв'язатися з культовим режисером Джафаром Панагі, представником нової хвилі іранського кіно. Ходак пише йому листа, в якому пропонує спільно створити фільм, що досліджує український досвід війни та роль іранських дронів "Шахед-136" у російських обстрілах. У своїй країні Панагі позбавлений можливості займатися професією через звинувачення в антиурядовій діяльності, але все ж знаходить шляхи для творчості. Ходак оформляє листа до Джафара на папері та планшеті, виготовляє мармуровий рельєф у формі "шахеда", на якому зображені сам Панагі, мобільна група, що знищує ціль у небі над Україною, а також батьки художника, які на велосипеді вирушають у поле, щоб побачити наслідки від збитого дрона. У відео демонструються фрагменти з іранських фільмів, де люди їздять на мопедах (ці мопеди отримали назву "шахеди" через характерний звук їхніх двигунів). Загалом, проект пропонує роздуми про участь іранського режиму у війні в Україні та можливість опору цьому режиму, проте його послання розпорошується між різними елементами, які з'єднані лише формально.

Зображення: надане PinchukArtCentre Творіння Максима Ходака

Мабуть, найбільш цілісним і збалансованим серед воєнних інсталяцій видається "Мирний пейзаж у неіснуючому музеї" Михайла Алексеєнка. Ідеш по старому паркету, впираєшся у стінку з мирним краєвидом: біла лінія умовного обрію на білому полотні, що оформлене бронзовою рамою з елементами людських кісток. Тут йдеться одразу і про евакуйовані колекції, і про фізичну руйнацію будівель музеїв, і про те, що за 33 роки незалежності в Україні так і не створили музею сучасного мистецтва. Просто, чітко, без зайвих мудрувань.

Фото: PinchukArtCentre Інсталяція Михайла Алексеєнка

Ще одна тема виставки -- постійно актуальна в останні роки, надто зараз, з огляду на нову політику Трампа в галузі розмаїття -- проблематика ЛГБТК+. Владислав Плісецький знімає трилогію напівбіографічних відео, в якій розмірковує про можливі дії в разі початку, продовження й закінчення війни. "Що робитимеш, якщо війна продовжиться?" -- це друга частина трилогії. Автор розповідає про своє життя: народився в Мурманську, в ранньому віці став свідком убивства матері батьком, потрапив у сиротинець, переїхав спочатку до родичів у Донецьк, а згодом до Києва. У фільмі поєднані сцени з життя квір-спільноти, гомофобні сюжети з російського ТБ, мотиви війни, телефонна розмова з дідом-традиціоналістом. Автор висловлює очевидні тези про огидність гомофобії та право ЛГБТ на гідне життя й компонує кілька неоднозначних моментів, що стосуються війни.

Зображення: PinchukArtCentre Творіння Владислава Плісецького

Антон Шебетко у своєму проєкті "Дорогі сини та доньки України" досліджує через квір-призму механізми формування образів національних героїнь та маніпуляції їхніми життєписами. У цій роботі представлено практично невидимі портрети науковиць, а також мистецьких і політичних діячок, які виконані шовкографією білим по білому. Також включена мініскульптура гей-порноактора Біллі Герінґтона, що є іронічним натяком на знущальну петицію 2022 року про заміну статуї Катерини II в Одесі його монументом. Крім того, представлена серія іронічних фотографій пафосних радянських пам'ятників, які за певного освітлення набувають гомоеротичного звучання. У проєкті також є невелика бібліотека з україномовними книгами та журналами на цю тематику, що свідчить про наявність якісних ЛГБТ-часописів і великої кількості вітчизняної та перекладної квір-літератури.

Зображення: PinchukArtCentre Проєкт "Шановні сини та дочки України"

Окрему увагу заслуговують унікальні інсталяції, що вирізняються формальною досконалістю. Художниця Женя Степаненко має пристрасть до горору, і її твір "Крик із пінної ванни" посилається на культові фільми жахів, такі як "Повсталий з пекла", "Драбина Джейкоба", "Американський перевертень в Лондоні" та "Виводок". Однак вона переосмислює ці твори у дотепному і дещо провокаційному ключі, створюючи монстрів і жахливі сцени в стилі порцелянового кітчу — тих біло-червоно-золотавих фігурок козачків, балерин і слоників, які раніше прикрашали телевізори або шафи. Таким чином, ми спостерігаємо двоїстість: з одного боку, милі домашні сувеніри, а з іншого — втілення страхітливих кошмарів. Тематика охоплює не тільки низький горор у жанровій ієрархії, але й умовність затишку та благополуччя, а також те, як наша свідомість адаптує те, що викликає страх. Ще однією рисою, притаманною якісному горору, є почуття гумору, адже жахливе і смішне завжди йдуть поруч.

Зображення: Дмитро Десятерик, Творіння Жені Степаненка

Дотепність так само превалює в інсталяції Юрія Болси "Завжди хотів бути тут". Художник відтворює власний щоденний побут, але як сюрреальне видіння. Так, за столом сидить пів тулуба -- масивний костюм на металевому каркасі, ще й увішаний різними фігурками й картинками. Можна сісти навпроти, натиснути кнопку на столі й розпочати діалог. Костюм почне ділитися передбаченнями, компліментами чи особистими історіями. На гойдалці біля стіни сидить друга половина костюма -- ноги в "чисто конкретних" треніках, з яких виростає нове біле тіло, наче личинка сильної та доброї особистості. Цей елемент дитячого майданчика доповнює фотографія кота, що жив у селі художника. На все це зі стелі дивиться життєрадісне чорне сонце, фізіономічно подібне до автора. А зменшена модель голови художника, затиснена рукою в рукавичці, висить над акваріумом з водою, наче готова приєднатися до новосформованого тіла. На скляних віконцях у дверях нашкрябані малюночки, такі собі каляки-маляки, які видряпують діти на вкритих памороззю шибках. "Завжди хотів бути тут" -- чудова ілюстрація того, як можна перетворити побутову рутину на візуально яскраву фантасмагорію, аби примиритися з вагою буття: ми, правду кажучи, його не вибирали, але завжди тут хотіли бути, слово честі.

Зображення: Дмитро Десятерик, твір Юрія Болси.

Мабуть, наймінімалістичнішою, а водночас найконцептуальнішою є інсталяція "Мазанка" Антона Саєнка. У ній лише дві поверхні, дуже близькі, але не ідентичні за кольором. Це стіна, виконана як мазанка, тобто побілена поверх глини й соломи, і велике прямокутне біле полотно на ній. Нічого зайвого. Майже повна герметичність, непробивність до інтерпретацій. Майже -- тому що є нерівна мазана поверхня, маленькі жмутки соломи, що випадають на підлогу. Біле полотно, зафарбоване в техніці лесирування, теж має власний мікрорельєф, але при цьому римується радше не з мазанкою під ним, а зі стінами артцентру довкола. Традиційна техніка малювання, накладена на архаїчну техніку будівництва посеред сучасного простору, влаштованого для постійного роздмухування бульбашки артбізнесу, підсумовуються в гіперестетичний ієрогліф. Він і заперечує цей простір, і зливається з ним до повного нерозрізнення -- варто лише відійти на кілька кроків.

Фото: PinchukArtCentre Інсталяція "Мазанка"

Хоча згадані інсталяції в основному акцентують увагу на просторі, Леся Васильченко у своєму творі "Ночі без тіней і світлі без проміння хвиль" вражаюче та глибоко досліджує концепцію часу. Цей проект складається з двох відеоробіт: широкоформатної проєкції "Ніч", що займає цілу стіну, та більш вузької "Тахіонесс", розташованої над нею. "Ніч" відтворює історію української ночі, об'єднуючи відеозаписи нічного неба з 1918 до 2025 року. Ці кадри були зібрані з архівів фільмів, починаючи з хронік доби Української Народної Республіки і закінчуючи зображеннями руйнівних російських обстрілів. Назва "Тахіонесс" походить від терміна "тахіон", що вказує на частинку, яка рухається швидше світла. Це відео, створене з використанням штучного інтелекту, навчалося на основі сотень фотографій світанків, здобутих художницею з різноманітних джерел, охоплюючи період з 1990 до 2022 року. Тривалість відео становить 8 хвилин, що відповідає часу, необхідному для того, щоб сонячне світло досягло Землі. Авторка сама надає концептуальне пояснення своєї роботи, залучаючи цитати з Жака Дерріда; проте цей подвіний фільм також можна розглядати як точну і влучну відповідь на виклики української сучасної історії. Він відображає безмежні сутінки диктатур, війн і гноблення, а також важкі й непрозорі тіні катастроф, що залишають слід у нашій пам'яті. Це вічне питання "доки сонце зійде, роса очі виїсть" залишається актуальним. Але наразі ми спостерігаємо короткий світанок нашої незалежності, який пробивається крізь безмежні хмари — ці вісім хвилин, що незабаром стануть символом нової ери.

Зображення: PinchukArtCentre Інсталяція Лесі Васильченко

Результати конкурсу дізнаємося у другому кварталі, коли міжнародне журі визначить лавреатів Головної (400 тис. грн) і двох спеціальних (по 100 тис. грн) премій. Переможці також отримають фінансову підтримку стажування, навчання, участі в резиденціях або створення нових робіт. Крім того, відвідувачі визначать володарку або володаря Призу громадськості з премію 40 тис. грн. Головна премія також означає автоматичну номінацію на Future Generation Art Prize, за яку змагаються учасники вже не лише з України, а з усього світу.

Експозиція буде діяти до 13 липня 2025 року. Кураторкою цього проєкту є Олександра Погребняк.

Ярослав Мотика: поєднання традицій та сучасного духу

Фото: PinchukArtCentre Інсталяція пам'яті Вероніки Кожушко-

#Горобець (рід) #Україна #Росія #Іран #Київ #Директор #Фільм жахів #Пил #Одеса #Донецьк #Малюнок #Художник. #Лондон #Катерина Велика #Щоденник #Зв'язок #Кінофільм #Пам'ятник #Пейзажний живопис #ЛГБТК #Портрет #Радіоприймач #Мурманськ #Художнє оформлення інсталяції #PinchukArtCentre #Гомофобія #Паркет #Імітація #Солома. #Мотика Ярослав Миколайович #Residenz #Жак Дерріда #Українська Народна Республіка

Читайте також

Найпопулярніше
Ситник про розмови із журналістами оф рекордс: Не розголошував. Ні державної таємниці, ні таємниці слідства
Вчені назвали найкращий час для вживання калорійної їжі
На сьогодні Майдан не завершений — учасник Революції Гідності та АТО (+текст)
Актуальне
Основні події вівторка, 15 квітня: Візит Зеленського та Рютте до Одеси, близько 90 бойових зіткнень, звільнення керівника Сумської обласної державної адміністрації.
Зеленська представила восьму частину освітнього проекту "Люди, які пережили війну".
Адміністрація Трампа не має узгодженого плану дій у торговельній суперечці з Китаєм, повідомляє NYT.
Теги