Від істини до омани всього лише один крок, але це може мати серйозні наслідки.

Сьогодні ми починаємо усвідомлювати цю дивовижність нашої реальності, коли істинна правда виявляється необхідною лише в точних науках, а інші сфери життя можуть цілком обійтися її відсутністю.

На наших очах відбулося стрімке зростання інформаційних засобів. Колись винахід друкарства створив такі масові джерела як книги й газети, а вони вже створили інший світ. Потім прийшли кіно і телебачення -- і світ знову змінився, оскільки візуальна картинка іноді діє сильніше за слово. Черговий етап трансформацій прийшов з інтернетом. Якщо раніше автором-творцем ставали одиниці, то сьогодні читач-глядач і автор помінялися місцями. Тепер кожен може бути автором, завойовуючи свою частку уваги масової свідомості. Тобто спочатку прийшов масовий читач-глядач, сьогодні час масового автора. Тікток -- останній такий приклад.

Ми існуємо одночасно в реальності, де переплітаються правда і обман. Це можна стверджувати, оскільки часто ми не висловлюємо істину повністю або ж відбираємо тільки ті її частини, які зручні для нас. Газета "Правда" слугувала символом істини для одних і була сприйнята як брехня для інших. Цікаво, що людина володіє здатністю вигадувати неправду. Правда очевидна, тоді як вигадка потребує творчого підходу. Проте варто зазначити, що література і мистецтво не є неправдою, навіть якщо їхні персонажі вигадані. Нерідко вони впливають на нас навіть більше, ніж справжнє життя. Література та кінематограф, ставши на передній план, створювали нові реальності. Сьогодні кожен може стати творцем свого власного світу. Хоча інформацію здатен виробляти будь-хто, не всім дано створювати нові сенси.

Правда розчиняється в інформаційному просторі, оскільки нічим не відрізняється від неправди для читача. Ось цей дивний клубок правди-неправди весь час отримує нові імена. Це і когнітивна війна, і онтологічна війна, це і стратегічні комунікації зі стратегічним наративом... При цьому машини породження правди-неправди стають усе сильнішими. Сьогодні на наших очах до них додався і тікток. Але незмінним правилом залишається одне: перемагає той, кому повірить масова свідомість. Важлива не тільки відповідність дійсності, але і те, кому повірять люди. Навіть Пушкін писав: "Ах, обмануть меня нетрудно... Я сам обманываться рад!".

Правда не може перемогти брехню, якщо їй не допомагати. Сьогодні ми починаємо усвідомлювати цю дивовижність нашої реальності, коли істинна правда виявляється необхідною лише в точних науках, а інші сфери життя можуть цілком обійтися її відсутністю. І це, як не парадоксально, створює новий тип інформаційного впливу. Адже ми не будемо стверджувати, що без художньої літератури, а вона по суті є вигадкою, наш світ стане кращим. Вигадані історії привертають навіть більше уваги, ніж справжні. І вони цікаві ще й тим, що живуть довше. Газетна замітка завтра помре, а розповідь може передруковуватися і через століття.

Імовірно, спільність думок і сприйняттів є більш значущою за саму істину. Коли ми маємо єдине бачення світу, всі починаємо сприймати лише одну версію реальності. Саме тому кожна сучасна війна перетворюється на інформаційну кампанію, в якій з'ясовується, "хто правий, а хто винен". Отже, необхідно здобути дві перемоги одночасно: на фронті та в свідомості людей, як своїх, так і чужих.

Сьогодні Росія посилює заходи покарання за виготовлення та розповсюдження неофіційних версій реальності. Ще в 1922-1923 роках Ленін першими відправив "невгамовних" авторів у заслання. Сталін, у свою чергу, реалізував цю стратегію, створивши ГУЛаг для утримання незгодних всередині країни. Нині ж Путін проводить активну боротьбу з "іноземними агентами", яка набирає глобальних масштабів.

Ось останні повідомлення з інформаційного поля Росії: "Раніше для порушення кримінальної справи стосовно "іноагента" було необхідно мати два адміністративні стягнення за "порушення правил діяльності", але тепер для цього знадобиться лише одне."

Голова Держдуми В'ячеслав Володін пояснив нововведення в Кримінальному кодексі РФ необхідністю "оборонити Росію від іноземного втручання" та "захистити інтереси" громадян країни, а також "гарантувати безпеку держави". Він підкреслив, що "усі, хто вчиняє правопорушення, повинні нести відповідальність за свої дії з усією строгістю", навіть якщо перебувають за межами країни, як зазначає російська служба DW.

Ось ще кілька цікавих фактів з цього джерела: "Голова комітету Думи з безпеки Василь Піскарьов, представляючи нову ініціативу, підкреслив, що це вже 45-й законопроект, що стосується "іноземних агентів", ухвалений російським парламентом. За його інформацією, в період з 2023 до 2025 років було оформлено 1620 адміністративних протоколів щодо "іноагентів"."

Ось ще одна думка Піскарьова, висловлена у російській "Парламентській газеті": "Іноагенти – це не просто особи, що випадково стали під впливом іноземних інтересів, а справжній інструмент антиросійських сил, спрямованих на підрив національної безпеки та знищення суверенітету Росії". Він також зазначає: "У реєстрі Міністерства юстиції Росії налічується 844 активних іноагентів, з яких понад 40 відсотків систематично порушують законодавство. При цьому значна частина з них перебуває за межами країни".

Він підкреслює: "Цей захист є важливим для держави, щоб протистояти тим, хто служить ворогу, і є потужним сигналом для всіх, хто вважає, що може зрадити свою країну без покарання! Боротьба за нашу незалежність — це боротьба за майбутнє Росії. І ми будемо вести її рішуче, систематично та без упину!".

Гучні висловлювання завжди несуть в собі ризик, адже вони перетворюються з простих слів на знаряддя, що може зруйнувати усталене сприйняття реальності.

Ось і Вєрка Сердючка теж стала ворогом: "Правоохоронні органи розглядають можливість заборони на в'їзд до Росії українському артисту Андрію Данилку, відомому під псевдонімом Вєрка Сердючка. Чим артист небезпечний для Росії, пояснив керівник Федерального проєкту з безпеки та боротьби з корупцією Віталій Бородін: "Зараз на хвилі СВО моніторять усіх, і силовики моніторять, і ми відстежуємо тих людей, які українського походження"", -- писав пропагандистський сайт "Царьград".

Війна трансформує, якщо не всі, то принаймні багато основних принципів. Ми фактично перебуваємо в епоху глобальних змін, яка швидко набирає обертів. Комунікації, як найбільш динамічний елемент суспільства, не могли залишитися в тіні. Це — один з найстійкіших аспектів нашого життя. Гучні постріли можуть замовкнути, але слова залишаться з нами назавжди...

#Телебачення #Україна #Володимир Путін #Росія #Корупція #Інтернет #Суверенітет #Парламент #Комунікація #Кримінальний кодекс України #Боротьба #Правоохоронний орган #Правду. #Deutsche Welle #Література #Винахід #Кінофільм #Володимир Ленін #Олександр Пушкін #Свідомість #Йосип Сталін #Реальність #Вєрка Сердючка #Написання художніх творів #ГУЛАГ #Пізнання #Соціум #Колективна свідомість #Онтологія #В'ячеслав Володін

Читайте також

Найпопулярніше
Ситник про розмови із журналістами оф рекордс: Не розголошував. Ні державної таємниці, ні таємниці слідства
Вчені назвали найкращий час для вживання калорійної їжі
На сьогодні Майдан не завершений — учасник Революції Гідності та АТО (+текст)
Актуальне
Зображення. Дама дня. Леонарда Павіч - перша жінка, яка стала коментатором в Хорватії.
Серіал "Дім Гіннесів" на платформі Netflix - ознайомтеся з сюжетом та перегляньте трейлер онлайн - Кіно.
"Демонструючи карту, вона виголосила...": донька Келлога поділилася спогадами про те, як її батько передбачав агресію Росії проти України.
Теги