
Завойовуючи нові українські території, Росія ініціює процес мілітаризації дітей, які там мешкають. УНІАН досліджував, з якою метою країна-агресор реалізує цю політику та яким чином втілює свої злочинні наміри.
У лютому 2022 року, коли Росія розпочала масштабне вторгнення в Україну, подружжя Марини та Миколи (імена змінені, прізвище з метою безпеки не розголошується, - УНІАН) опинилося на території Донеччини, яка вже була під контролем окупантів.
"На кожному кроці лунають заклики підтримати 'визволителів', заклик до війни проти 'укронацистів', а також агітація серед школярів і студентів приєднатися до військової служби... Ми відчували великий страх за наших дітей", - ділиться спогадами Марина.
Її чоловік страждав від серйозної хвороби, але все ж сподівався вивезти сім'ю за кордон, тому вирушив на заробітки до Європи. Проте йому не вдалося врятувати дружину, двох синів і маленьку донечку з окупації — його серце не витримало.
"Я була частиною російського "орлятка". Ми створювали листівки для солдатів, виготовляли гірлянди, писали листи та бажали їм успіху на 23 лютого, який відзначається як день флоту, день Росії, день льотчика, танкіста, кулеметника..." - ділиться спогадами про свою школу в окупованій Донеччині другокласниця Софія (ім'я змінене, прізвище не розголошується з міркувань безпеки, - УНІАН).
Військові з Росії регулярно приходили до школи, де дітей запрошували до актового залу на зустрічі з ними. У цьому приміщенні російські солдати ділилися своїми "успіхами" під час так званої Спеціальної військової операції, а також у "Великій Вітчизняній війні", в якій, за їхніми словами, Росія здобула перемогу, розповідаючи про "атаки нацистів"...
Щопонеділка перед уроками школярі були зобов'язані співати державний гімн РФ. І не просто співати, а виконувати "красиво й хором": "Я його не знаю, тож не співала, а просто ворушила губами. Маму через це викликали до школи і сильно лаяли".
"Мене викликали до школи, і вчителька одразу ж почала мене критикувати, стверджуючи, що таке ставлення є неприйнятним. Вона наголосила, що потрібно знати "священні речі" і що наша поведінка може призвести до серйозних проблем для нас обох, - розповідає мама Софії, Марина. - Але я була непохитною: моя дочка не вивчатиме російський гімн, і нам уже вистачило участі в "Орлятах Росії", куди дитину залучили без мого відома! Я вважаю, що вчителька не передала інформацію про наш конфлікт своєму начальству, тому нам вдалося уникнути подальших неприємностей."
Жінка сильно хвилювалася за свою доньку, яка вдома насолоджувалася українськими піснями та малювала кримський прапор у своїх блокнотах. Вона зізналася, що боялася навчати Софію української мови, адже, якщо про це дізналися б у школі (дівчинка могла ненароком видати секрет), неприємностей не уникнути - окупаційна "служба опіки" могла забрати дитину, а матір загрожувало ув’язнення...
На даний момент, на території, що контролюється Україною, дівчинка вже почала навчання в українській школі, поступово адаптуючись, вивчаючи мову та знайомлячись з новими товаришами. А її мама говорить про те, як важко їй було виїхати з окупованої зони лише у 2025 році, змігши забрати тільки Софію.
За словами Марини, старші сини - повнолітні, і з ТОТ їх просто не випускають. Отримавши російські паспорти, які РФ добровільно-примусово роздає на окупованих територіях, хлопці підлягають російській мобілізації. Жінка шкодує, що не змогла вирватися з окупації раніше, але сподівається, що ще зможе побачитись зі своїми синами.
Водночас пані Марина визнає, що молодь на окупованих РФ територіях тотально опрацьовують російські пропагандисти. Тож під їх вплив, на жаль, потрапили і сини.
"Коли моя донечка була ще зовсім маленькою і багато часу проводила зі мною, сини вже стали дорослими. Сучасна молодь проходить серйозну підготовку. Якщо раніше на шкільних святкових лінійках можна було побачити вальси та білі бантики у волоссі, то тепер у програмі - марші у формі "Юнармії" (схожої на радянську піонерію, - УНІАН). Учасники одягнені в пісочний одяг, берці та червоні берети. Звичайно, з російським прапором у руках, супроводжуючи все це безкінечними "патріотичними" піснями та покладанням квітів до пам'ятників російським бойовикам", - ділиться вона.
Крім того, місцеве населення піддається впливу російського телебачення, а доступ до альтернативних джерел інформації, включаючи українські канали та YouTube, майже повністю заблокований окупантами. В результаті, діти лише чують розповіді про "велику Росію, яку всі атакують". З підліткового віку їх починають навчати користуватися реальною зброєю, заохочують вступати до військових навчальних закладів, вишів, і приєднуватися до армії з метою вбивати "ворогів Росії".
Пані Марина згадує, як її сусід, 18-річний Сергій, отримав "заохочення" за відмінні успіхи в школі – путівку в оздоровчий табір. Однак, за словами жінки, після повернення він виявився "зовсім іншим". Спочатку Сергій долучився до "Руху перших" (аналог радянської піонерії в Росії, - УНІАН), потім вступив до університету на факультет права, але згодом змінив спеціальність на військову.
"Не знаю, як і що йому вбили в голову в цьому таборі... На жаль, у нашому місті подібне відбувається з більшістю підлітків... Раніше такого тиску не було! З 2014 року виросло покоління, яке поняття не має про Україну та вже не знає іншого життя", - наголосила пані Марина.
Керівниця центру громадянської просвіти "Альменда" Марія Суляліна зазначила, що існують підтверджені випадки, коли українські молоді люди, які досягли 18-річного віку на тимчасово окупованих територіях, отримують призови до російської армії і відправляються воювати проти своєї країни. Це свідчить про те, що українські підлітки в окупованих регіонах стають додатковим ресурсом для мобілізації Росії, перетворюючись на "гарматне м'ясо", якого їй бракує — тисячі потенційних солдатів.
Згідно з інформацією, наданою "Альмендою", на територіях України, які знаходяться під окупацією, проживає близько 1,6 мільйона дітей у віці від новонароджених до 18 років. Серед них близько 600 тисяч отримують освіту в школах. Зокрема, в Луганській області налічується близько 310 тисяч неповнолітніх, в Донецькій - 463 тисячі, у Запорізькій області - більше 184 тисяч, в Херсонській - 149,8 тисяч, а в Криму - понад півмільйона.
Це - приблизна оцінка, оскільки українські професіонали мають обмежений доступ до даних. Проте, навіть з урахуванням можливих похибок, цей показник становить близько 20% усіх дітей в країні.
Щоб реалізувати свою мілітаризацію, Москва розробила величезну систему, яка проникає в усі сфери суспільства - від дитячих садків до вищих навчальних закладів, від громадських об'єднань до Російської православної церкви.
За словами експерта з "Альменди" Олега Охредька, функціонує ціла система. Наприклад, однією з ключових мілітаристських складових, інтегрованих у навчальну програму Росії, є створення козацьких та кадетських класів. У Криму вже працює 260 таких класів, у Луганській області — 86, а їх активне формування триває в частинах Запорізької та Херсонської областей, які тимчасово контролюються російськими військами.
"Кадети" розподіляються відповідно до своїх спеціалізацій: прикордонна служба, росгвардія, прокуратура, слідчий комітет, морська піхота, авіація... Навіть є повітрянодесантні війська та "народне ополчення".
"Кількість таких класів зростає експоненціально. Якщо раніше існували "суворовці", куди приймали підлітків після 8-9 класів, то тепер кадети беруть дітей вже з дитячих садків! Якщо раніше у школах проводилася загальна військова підготовка, то тепер акцент робиться на професійну підготовку. Таким чином, дітей з раннього віку орієнтують на конкретні напрямки, які існують в армії РФ," - підкреслює Охредько.
Він зазначає, що в Криму ветерани російської військової розвідки заснували новий клуб "патріотичного виховання" для підлітків віком від 7 до 17 років. У рамках програми застосовуються методи підготовки, розроблені радянськими та російськими спецслужбами, які навчають дітей виявляти та доповідати про "проукраїнські настрої", а також готують їх до служби в Збройних силах РФ.
"З часів Павлика Морозова ситуація залишилася незмінною: Росія досі покладається на традиційні комуністичні ідеї, які лише незначно модернізуються за допомогою сучасних технологій," - наголошує фахівець.
Він зазначив, що для "впливу" на українських дітей в тимчасово окупованих зонах, за наказом Москви, з усієї Росії залучають "експертів" - спеціально підготовлених пропагандистів та росіян, які брали участь у війні проти України.
"У РФ діє програма "Земський учитель". Особа, яка в її рамках їде працювати на окуповані території, отримує додаткову матеріальну допомогу. У Криму це - 1 млн рублів (приблизно 12 тис. доларів, - УНІАН), у Херсонський, Запорізькій областях - по 2 млн та житло", - розповів експерт.
У навчальних закладах ТОТ є особлива посада - заступник (помічник) директора, який займається співпрацею з молодіжними організаціями. Цей фахівець відповідає за реалізацію кремлівських ідей. Існує велика кількість таких організацій і рухів, які охоплюють практично всі вікові групи - від дітей дошкільного віку до молоді.
Масштабний проєкт Російської Федерації "Орлята Росії" націлений на дітей початкової школи, які є найбільш вразливими. "Це є надзвичайно небезпечний рух, про який, на мою думку, недостатньо говорять, хоча він має на меті мілітаризацію маленьких дітей", - зазначає Марія Суляліна, керівниця організації "Альменда".
"Орлята Росії" - перша сходинка для подальшого переходу до членства в "Рух перших" та "Юнармії".
"Рух перших" було засновано в липні 2022 року на території міжнародного дитячого центру "Артек" у Криму, який наразі перебуває під тимчасовою окупацією. Другий підрозділ організації функціонує в Генічеську, що також під контролем окупантів у Херсонській області. Центр протидії дезінформації підкреслює, що головною метою цього руху є формування у молоді "традиційних російських духовних і моральних цінностей". Діти виховуються в атмосфері ненависті до західних країн та України, їх навчають виправдовувати війну, розв'язану Росією. Важливо зазначити, що цього року з бюджету РФ на підтримку "Руху перших" планують виділити понад 20 мільярдів рублів, що підкреслює його значущість для режиму Путіна.
Згідно з інформацією, наведеними "Альмендою", до організації "Рух перших" вже приєдналися більше 23 тисяч дітей з Криму, приблизно 4,2 тисячі підлітків у Херсонській області, 2 тисячі – у Запоріжжі, понад 16 тисяч – у Донецькій області та 21,5 тисяч – у Луганській.
Наступним інструментом мілітаризації українських дітей на ТОТ є організація "Юнармія". За словами Олега Охредька - найагресивніше молодіжне утворення. Серед його засновників - мілітаристські громадські, військові та ветеранські організації РФ. Зокрема, центральний штаб "Юнармії" торік очолив учасник війни проти України, військовий 810-ї окремої бригади морської піхоти Чорноморського флоту РФ, 27-річний Владислав Головін. Він також є заступником голови "Руху перших".
Мета програми "Юнармія" полягає в підготовці майбутніх "патріотів Росії" до служби в армії. У цій ініціативі дітям навчають користуватися зброєю. Якщо в часи СРСР підліткам надавали лише макети для тренувань, то сьогодні в Росії використовують справжню бойову зброю: пістолети, автоматичні карабіни, гранати тощо. Дітей відправляють у спеціалізовані табори, де з ними працюють пропагандисти. Це має значний вплив на молодь, оскільки вони опиняються відірваними від батьків і звичного оточення. Насправді це схоже на процес зомбування... - наголошує Охредько.
Він зазначив, що до "Юнармії" активно залучають дітей із звичайних родин, а також сиріт та підлітків, які залишилися без батьківської опіки. Під маскою наставництва їх впливають на думки, зокрема в таборах, куди їх часто відправляють нібито на відпочинок.
Аналітик проводить аналогію між цим явищем та виникненням яничарів — регулярних солдатів Османської імперії, які існували в XIV-XIX століттях. В той час відбувався примусовий набір дітей з християнських сімей, які, прийнявши іслам, виховувалися в атмосфері релігійного фанатизму та беззастережного підпорядкування.
Крім того, центр військово-спортивної підготовки та патріотичного виховання "Воїн" має розгалужену мережу. В Російській Федерації налічується понад двадцять його філій, де деякі вже займаються підготовкою молоді на тимчасово окупованих територіях. Тут навчання охоплює такі навички, як стрільба з автоматів, парашутний спорт, управління дронами та мінування території для підлітків віком від 14 до 18 років.
Серед цілей організації - виховання нового покоління "патріотів та захисників Росії", підготовка молоді до служби в збройних формуваннях РФ. За даними аналітиків "Альменди", філії центру "Воїн" відкриті у Бердянську, Луганську, Донецьку, Маріуполі, Генічеську. Приміром, щонайменше 70 студентів Генічеського будівельного коледжу взяли участь у військово-польових зборах й навчання з основ тактичної медицини та військової підготовки, організованих центром "Воїн". А менших дітей з ТОТ, під приводом "літнього відпочинку", відправляли у Волгоград, на 21-денну зміну "Час героїв".
Аналітики вказують на те, що розгалужена система "таборів перевиховання", які маскуються під програми оздоровлення та відпочинку, є одним із засобів, що використовуються Росією для мілітаризації молоді.
У 2024 році Росія істотно збільшила кількість "таборів перевиховання" на нових окупованих територіях, зокрема відкривши філіал табору "Артек" у Бердянську Запорізької області, який отримав назву "Червона гвоздика". Крім того, значно активізувалася мілітаризація українських дітей через діяльність Академії дружби народів "АХМАТ" та центру "Воїн", як повідомили в Регіональному центрі прав людини.
На осінь 2024 року виявлено 13 подібних закладів в окупованих регіонах України, 18 у Білорусі та 67 у Росії. Усі вони спрямовані на формування у дітей в Україні почуття лояльності до "нової Батьківщини" та навчання військовим навичкам за стандартами, що відповідають підготовці строковиків. Москва готова щедро інвестувати в цю діяльність.
За даними Регіонального центру прав людини, торік витрати з федерального бюджету РФ на такий "відпочинок" у порівнянні з 2023 роком зросли на 11,6% та склали 76,8 млрд рублів (853 млн доларів). Протягом літнього сезону у рамках проєкту "Корисні канікули" до таборів вивезли 40 тис. українських дітей (майже вдвічі більше, ніж у 2023 році). В рамках пропагандистських програм "Культурна карта 4+85", "Маршрут для молоді", "Університетські зміни" діти з окупованих територій побували у Москві, Санкт-Петербурзі, Ростові-на-Дону та Тулі, а також взяли участь у низці "патріотичних" змін, подекуди за понад 8 тис. кілометрів від дому. Приміром, українців возили "на оздоровлення" в Курганську та Кемеровську області, у Бурятію, Тюмень, Владивосток...
За словами Олега Охредька, у цих таборах з дітьми працюють так звані вожаті - спеціально підготовлені пропагандисти. Також розвивається такий напрям як "школа майбутніх командирів", а заходи часто проводяться на базі "Артеку" під патронатом слідчого комітету РФ чи ФСБ.
"Це зовсім не схоже на відпочинок. Діти перебувають у польових наметах, змушені носити військову форму і суворо дотримуватись розпорядку дня з 07:00 до 23:00, що передбачає підняття прапора Росії та виконання її гімну...", - відзначають в "Альменді".
В Україні відкрито кілька кримінальних справ, що стосуються фактів російської пропаганди щодо призову на військову службу, мілітаризації молоді та "патріотичного" виховання дітей. Три з цих справ пов'язані з Херсонською областю.
За інформацією, отриманою від пресслужби прокуратури Херсонської області, у рамках одного з розслідувань вивчаються деталі утворення осередку "Юнармії" в регіоні. Цей дитячо-юнацький військово-патріотичний рух, який контролюється Міністерством оборони Російської Федерації, займається пропагандою військової служби в армії РФ серед молоді, прославляючи військових країни-агресора та стимулюючи неповнолітніх до вступу до її рядів.
Друге розслідування пов'язане з центром "Воїн", який здійснив евакуацію 58 дітей з Херсонської області до табору "Авангард", розташованого у Волгоградській області Російської Федерації.
У третьому провадженні йдеться про формування в школах на ТОТ Херсонщини так званих "класів росгвардії", де дітей планують залучати до військових навчань та патріотичного виховання за стандартами країни-окупанта.
У офісі Уповноваженого Верховної Ради з прав людини повідомляють, що станом на 15 квітня 2025 року вдалося повернути з тимчасово окупованих територій на територію, контрольовану Україною, 1274 дітей. Українська сторона вживає всі можливі заходи для повернення дітей, які були примусово переміщені або депортовані до Російської Федерації.
Також над цим питанням працює Міжнародна коаліція, до складу якої увійшли 41 країна разом із Радою Європи. Декілька держав, зокрема Катар, Ватикан, Південно-Африканська Республіка, Литва та Об'єднані Арабські Емірати, взяли на себе конкретні зобов'язання щодо повернення депортованих дітей в Україну. Проте, наразі відсутній єдиний механізм, який би міг врахувати всі обставини, в яких опинилися маленькі українці під час окупації.
"Абсолютна більшість дітей, які повернулися, є свідками, або безпосередніми постраждалими від воєнних злочинів РФ. Значна частина - у стані психологічного виснаження, дезорієнтації, стресі, відчуження... Деякі мають досвід насильницького утримання, впливу пропаганди або психіатричного примусового "лікування"", - наголошують в офісі Уповноваженого ВР.
Врятовані діти діляться своїми переживаннями, зазначаючи, що постійно знаходилися під неймовірним тиском. Їх гаджети перевіряли на наявність українського контенту. У навчальних закладах було вкрай багато агітаційних матеріалів, а портрети Путіна прикрашали стіни. Крім того, відбувалися регулярні примусові виконання російського гімну та обов'язкові заняття на "уроках важливих розмов". Головною метою цих занять було вбивання у свідомість дітей ідеї про "мети СВО", а також ствердження, що Росія нібито "рятує від нацистів", а українські землі "завжди були частиною Росії".
За словами психолога громадської спілки Української мережі за права дитини Наталії Мезінової, певна частина підлітків, зокрема з Запорізької та Херсонської областей, пройшли через так звані "табори перевиховання", де їх піддавали посиленому тиску та агітації, спрямованих на мілітаризацію дітей. Вона зазначає, що більшість з них не бажають розповідати про цей досвід, їм боляче згадувати про пережиті знущання, приниження. Інші мовчать через те, що на ТОТ у них залишаються родичі. А можливий витік інформації може становити для них небезпеку.
Очевидно, що чим довше дитина піддається впливу російської пропаганди, тим важче буде адаптувати її до нормального життя без тиску окупантів. Незважаючи на те, що можливості України протистояти російській "обробці" дітей на тимчасово окупованих територіях дуже обмежені, існує "маленьке віконце" для змін. Як вважає Валентина Потапова, керівниця напрямку національної адвокації в організації "Альменда", таким можливим шляхом є дистанційне навчання в українських школах.
Зараз цю форму навчання використовують 45 тисяч дітей на ТОТ, але кількість учнів зменшується через сильний тиск окупантів. Фахівчиня вважає за необхідне розробити спеціальну освітню програму, яка б передбачала зменшення ризиків для таких дітей: "Наприклад, треба врахувати той факт, що низка українських героїв у РФ визнана "екстремістами та нацистами". Уявіть, що буде з дитиною, якщо в її гаджеті представники окупаційної влади знайдуть згадки про ОУН та УПА чи Степана Бандеру".
Керівник Першого міжрегіонального територіального підрозділу Українського інституту національної пам'яті, лейтенант Збройних сил України Сергій Гуцалюк вважає, що в умовах війни суттєво змінити ситуацію з українськими дітьми на тимчасово окупованих територіях неможливо.
З початку окупації російські війська систематично знищують все, що має стосунок до української культури та історії. Молодь на окупованих територіях зазнає глибокої трансформації під впливом агресора. Діти потрапили під вплив парадигми нацистської пропаганди, яка у їхньому середовищі отримала назву "Юнармія". Це утворення є аналогом Гітлерюгента — молодіжної воєнізованої організації, що слугувала кадровим резервом Націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини, - зазначає він.
Натомість, на думку Олега Охредька, не варто вважати, що діти на тимчасово окупованих територіях втрачені для України.
"Людство здобуло уроки з Другої світової війни, коли залишилися діти, які пережили Гітлерюгент і нацистські навчальні заклади. Цей досвід демонструє, як слід організовувати роботу... Однак вже зараз Україні необхідно підготувати відповідні ресурси та фахівців для підтримки дітей, які переживають наслідки окупації," - підкреслив аналітик.
На думку експерта, щоб захистити дітей від впливу пропаганди, необхідно акцентувати увагу на розвитку критичного мислення. Це стосується як людей, які живуть в тимчасово окупованих територіях, так і тих, хто мешкає на землях, контрольованих українською владою. Фахівець підкреслює, що здатність аналізувати інформацію, мислити чітко та неупереджено, спираючись на факти, є важливою для збереження здорового глузду і запобігання маніпуляціям з боку ворожої пропаганди.
#Українці #Збройні сили України #Донецька область #Телебачення #Україна #Володимир Путін #Реклама #Росія #Європа #Москва #Українська мова #Солдате! #Херсонська область #Бердянськ #Крим #Студент #Литва #Українське незалежне інформаційне агентство #Луганська область #Гімн #Софія #Радянський Союз #Запорізька область #Військова окупація #Російський рубль #Паспорт #Генічеськ #Футбольний клуб "Тоттенхем Хотспур #Федеральна служба безпеки #Учитель #Нацизм #Артек (табір) #Прокуратура #Права людини #Прізвище #Османська імперія #Тимчасово окупована територія України #Вищий навчальний заклад #Організація Українських Націоналістів #Степан Бандера #Рада Європи #Владивосток #Морська піхота #Мілітаризація #Воїн. #Східний фронт (Друга світова війна) #Нацистська партія #Кемеровська область