Режимнадзвичайної ситуації запровадженийпо всій території України на 30 днів,таке рішення ухвалив Кабмін. Відповіднокарантин продовжено до 24 квітня. Як житив умовах надзвичайної ситуації, чиготуватися українцям до введеннянадзвичайного стану, як наші праваможуть обмежуватися, а які ні – з цьогоприводу експертна думка БогданаБондаренка – експерта з конституційногоправа, який є на зв’язку зі студією«Доброго ранку, Країно!».
Щодає для українців і для влади введеннянадзвичайної ситуації на територіївсієї країни?
Требарозуміти, що дійсно режим надзвичайноїситуації і надзвичайного стану це далеконе тотожні речі. Надзвичайна ситуаціяце режим, який, якщо ми говоримо промісцевий рівень, впроваджується нарівні місцевого самоврядування. Якщоми говоримо зараз про рішення Кабмінуна рівні державному, то, власне,впроваджується Кабміном. Це дозволяєконсолідувати зусилля різним державниморганам, службам в боротьбі з пандемієюкоронавірусу. Дозволяє їм простішеналагоджувати зв’язок один з одним.Окремі ті моменти, які прописані заразстосовно обов’язкової госпіталізаціїтощо, в мене викликають частковозапитання. Я бачу, що, наприклад, якщоми говоримо про режим надзвичайноїситуації, який введено в органах місцевогосамоврядування, то мова йде проконсолідацію зусиль, створення штабів,консолідацію діяльності служб органівмісцевого самоврядування і територіальнихпідрозділів органів виконавчої влади.Тут мені більш-менш зрозуміло. А якщоми говоримо про цей карантин, то тутякраз є питання. У нас це все регулюєтьсяпостановою Кабміну від 18 березня.Обмежується, наприклад, право напересування, право на здійсненняпідприємницької діяльності. Де-фактонавіть обмежується право на працю. Бовелика кількість людей не може дістатисяна роботу або не може здійснювати своюдіяльність.
Алеж це конституційні права.
Отвласне, в тому-то й проблема.
Алеж якщо порушуються конституційні права,то мав би бути введений надзвичайнийстан, адже лише при ньому таке можливо?
Саметак. Ми сьогодні живемо де-факто вправовому режимі надзвичайного стану,але він не запроваджений. Тобто требарозуміти, що зараз є пандемія, пандемія– це пряма підстава для введенняправового режиму надзвичайного стану.Державі треба з нею боротися, наприклад,обмежити частину прав, пов’язаних звільним пересуванням. І це логічно.Тобто можна обмежити ті права, якістосуються саме боротьби з пандемією,а не пов’язані, наприклад, з цензурою,політичними правами тощо. Для цього єправовий режим надзвичайного стану.Треба розуміти, що в умовах, коли єкризові ситуації і демократичномурежиму треба діяти дуже ефективно, тоє два режими для цього: правовий режимнадзвичайного стану або правовий режимвоєнного стану, якщо на тебе хтось напав.В принципі, все, не треба видумувативелосипед. А те, що зараз в нас здійснюється,могло б бути лише як тимчасові заходи.Тобто поки ВР не зібралася, поки президентне зрозумів, що треба вводити режимнадзвичайного стану, поки Кабмін щедумає, можна дійсно було б здійснюватитимчасово ті заходи, які є. Але нашізаходи з карантином вже не є тимчасовими,вони вже тривають більше тижня. Тобтоз юридичної точки зору є проблеми.