Чи не порушили карантинні обмеження права українців, встановлюватиме Конституційний суд, з відповідним поданням до нього звернулися колеги з Верховного суду України. Про це говоритимемо з гостем студії «Доброго ранку, Країно!» Віталієм Безгіним – народним депутатом, фракція «Слуга народу», та Богданом Бондаренком – експертом з конституційного права і політики.
Судді ВС відправили подання до КС. Що, крім бажання встановити справедливість, ви тут можете вбачати?
Віталій Безгін: Це ознака здорової демократії. Судова гілка влади точно у нас незалежна від власне центральної влади. Тому, звісно, якщо представники Верховного суду вбачають, що є передумови для відповідного подання, то, звісно, як і всі інші суб’єкти, мають на це право. Інше питання, що головне, щоб це було не покликано винятково темою про зарплату. Сподіваюсь, що все ж таки мотивація трохи інша. Мотивація дійсно в тому, щоб зазначити, чи були попрані права українських громадян чи ні. Але в будь-якому випадку, якщо оцінювати карантин та ті показники, що ми маємо, це все одно мало позитивні наслідки саме з точки зору незахворюваності, з точки зору економічних наслідків, я думаю, з цим будемо ще розбиратися певний тривалий період часу. Бо ми розуміємо, що є втрати місцевого самоврядування і недоотримання бюджету.
Зрозуміло, що були порушені певні права громадян, але виходить, що. Якщо дуже потрібно, то можна?
Богдан Бондаренко: Взагалі концепція передбачає, що є такий формат, що якщо треба для загального блага і не входить в певну тріаду обмеження права, то в принципі можна. Але тут питання трошки інакше. Питання для юристів дуже складне насправді, чи правильно все робив уряд чи не правильно. Тому що ми перший раз потрапили в схожу історію. Дійсно, є раціональне зерно в словах урядовців, пов’язане з тим, що якщо б ми швидко не реагували, то, можливо, ми б не стали тими чемпіонами спорту по боротьбі з коронавірусом, як говорив президент. Але питання яке? Верховний суд говорить про те, що обмежувати конституційні права можна лише в правовому режимі надзвичайного стану і це чітка норма Конституції, додатково ще в режимі воєнного стану. Кабмін говорить інакше. Він посилається прямо на санепідеміологічне законодавство, яке йому дозволяє на рівні закону впроваджувати такі обмеження. Відповідно виходить ситуація досить складна. З однієї сторони, уряд діє повністю в межах закону і використовує ті обмеження, які йому дозволено законом, а з іншої сторони, ці обмеження порушують конституційні права, які можна обмежувати тільки в правовому режимі надзвичайного стану. І це складне питання, з яким зраз зіштовхнеться КС, має бути вирішене. Особливо враховуючи, що насправді це питання піднімає набагато складнішу нашу стабільну дилему, пов’язану з тим, де межа прав однієї людини і де починається загальне благо соціуму, і насправді не тільки український КС буде розбиратися з цим. Конституційні суди Румунії, Словаччини, Німеччини вже відповідають на ці питання.
Чи є там відповідь?
Богдан Бондаренко: Так, є. В основному погана для уряду.