Конституційний суд з’ясовує, чи відповідають Основному закону положення про люстрацію. Раніше про цей розгляд клопотали судді Верховного суду і деякі народні депутати. А тим часом Мінюст вже підготував новий законопроект про очищення влади, як кажуть, аби захистити приватне життя. Про те, для чого потрібен закон про очищення влади, говоритимемо з гостем студії «Доброго ранку, Країно!» Олександром Лавриновичем – тричі міністром юстиції України.
Міністр юстиції Денис Малюська каже про те, що варто прибрати порушення прав на приватне життя, адже в окремому реєстрі виписані персональні дані люстрованих людей. Але чи лише такі зауваження були в наших міжнародних партнерів?
Звичайно, що не лише такі, і це було лише останнє із зауважень, із великої кількості, які були спочатку у Венеціанської комісії, потім висловилися і в Раді Європи, а потім те, що приймалося вже Європейським судом з прав людини. Хочу сказати, що жоден з громадян України, хто звернувся до ЄСПЧ, не програв. Всі сто відсотків отримали рішення щодо незаконності їхнього звільнення.
А це означатиме, що інші звільнені теж будуть позиватися до держави.
При наявності бажання так. І, звичайно, це є не просто проблема, це є діагноз для влади, коли саме така ситуація є, і потім з податків громадян країни, які сьогодні платяться, потрібно буде цим людям компенсувати. І крім того, компенсація – це друга частина рішення, перша частина – суд виписує, чому він робить цю компенсацію, що потрібно зробити у національному законодавстві, щоб цього не було. І кожного разу, от попередній міністр їздив, казав, що все робиться. І це робиться вже протягом п’яти років. І ця така гра в наперстки призвела до того, що сьогоднішній президент з першого тижня приходу на посаду подав законопроект до ВР, яким внести зміни до цього закону про люстрацію, і включив туди всіх, хто працював попередні п’ять років. Я думаю, що не забули ще про це.
Але це не було прийнято і було сприйнято як свого роду тролінг попередньої влади, як політичний крок.
Політичний крок. Але поряд з тим давайте звернемо увагу на таку деталь, що прийняття цього закону спричинило дуже серйозні проблеми у державному управлінні, в усій системі державної служби, і якість державного управління дуже серйозно погіршилася по всій країні.
Люди з досвідом просто були звільнені.
Вони виконували свою роботу. Вони не займалися тими корупційними оборудками, які топ-чиновники робили. А їх звільнили, тому що вони народилися такого-то року і працювали, коли президентом був хтось.