ЦВК прийняла рішення, за яким виборці, які не мали зареєстрованого місця проживання і не могли голосувати на місцевих виборах, тепер зможуть це зробити. Завдяки рішенню Центрвиборчкому таких виборці в Україні майже 6 млн., і йдеться про вимушених переселенців, трудових мігрантів та людей без реєстрації. Говорити про місцеві вибори в Україні та зміни до Виборчого кодексу будемо говорити з гостями студії «Доброго ранку, Країно!» Роксоланою Підласою – народним депутатом, фракція «Слуга народу», та Олександром Солонтаєм – експертом з політики.
Це рішення схвальне з боку ЦВК, чи є певні нюанси?
Роксолана Підласа: З одного боку, я, звісно, підтримую, тому що це справедливо, щоб усі громадяни могли голосувати і брати участь у волевиявленні. Крім того, що, звісно, що інститут прописки давно застарів в Україні і його потрібно або скасувати, або реформувати, щоб з інституту прописки не випливали якісь виключні права, тому що це фактично рабство, яке нам дісталося у спадок від Радянського Союзу. З іншого боку, потрібно розуміти, що «поява» величезної кількості цих виборців в електоральному полі повинна бути дуже правильно організована. І це завдання для ЦВК це продумати. Я, на жаль, не знаю, як це буде працювати, щоб не вийшло так, що в нас 200 тис. виборців з’являться, наприклад, в Черкасах чи мільйон виборців у Києві, і вони будуть голосувати за якусь певну політичну силу. Тому що ми розуміємо, що завжди ризик фальсифікації є, і це завдання ЦВК не допустити цього, з одного боку. З іншого боку, організувати все так, щоб це було справедливо. Тому що коли людина живе в Києві дійсно п’ять чи десять років і працює або у Львові, або у Дніпрі, вона дійсно має право голосувати і обирати міського голову або депутатів міської ради. Але може ж так бути, що людина живе постійно, наприклад, у Дніпрі, а захоче голосувати в Павлограді. Це було б не зовсім чесно, тому тут питання організації стоїть дуже гостро.
Шість мільйонів людей фактично, чи велике тут поле для маніпуляцій?
Олександр Солонтай: Поле велике, але маємо вже досвід, і з цих шести мільйонів три мільйони це просто неіснуючі люди. Це реєстри не почищені. Із тих трьох мільйонів, які є, реально скористатися правом голосу хоче кожен десятий, якщо дивитися статистику президентських виборів, парламентських виборів, минулого року в нас було три голосування. Ми бачимо, що не дуже багато людей користується правом йти і голосувати, навіть коли вибирають президента і народних депутатів. А там вже існувало це право голосувати не за місцем своєї реєстрації або голосувати тим, хто не має взагалі ніякої реєстрації. А на місцевих виборах явка завжди менша. Тому мій прогноз, що не більше ніж 200-300 тис. людей по всій країні скористаються цим правом. Переселенцям давно потрібно було це право відновити, а то балотуватись, вибиратись можуть, а голосувати не можуть. Але тут варто звернути увагу, що це досягнення Виборчого кодексу, який вступив в силу з 1 січня. Там є багато інших досягнень, але зараз у ВР хочуть зробити ревізію Виборчого кодексу та ще й зробити ревізію адміністративно-територіального устрою. І всі ці незначні досягнення, які ми зараз маємо, можуть бути перекреслені великим жирним хрестом, тому що більшість наших мешканців мали право голосу і тепер нові отримали право голосу, але їм хочуть зробити додатковий бюлетень. Щоб ви розуміли абсурдність пропозиції, яка зараз стоїть на порядку денному у ВР, мешканцям великих і малих міст пропонують дати додатковий бюлетень. Зокрема, включити їх до складу мега-районів. Я сподіваюся, що ВР це не підтримає, але Кабмін на цьому дуже наполягає. Зокрема, ость включити всі наші міста, всі великі громади до складу районів і зробити додатковий бюлетень. Таким чином, люди прийдуть на виборах обирати свою міську раду, обласну раду і між ними посередині районну раду. До виборів три з хвостиком місяця, проте що це за районні ради будуть, що за адміністрації, чим вони будуть займатися, які там будуть повноваження, нічого не відомо, зміни до законодавства не ухвалені, бюджетний кодекс старий, податковий кодекс старий, закон про місцеві державні адміністрації старий, закон про місцеве самоврядування старий. Вже немає часу пояснити виборцям, що це таке. Треба пояснити хоча би те, що вже зроблено, бо децентралізація багато чого зробила. Але, тим не менше, Кабмін пропонує, давайте зробимо новий адміністративно-територіальний устрій, та ще й притому, що збільшиться кількість рад, які людям треба обирати, а не зменшиться. Тому закликаю депутатів не перекреслити великими мінусами ті позитиви, як, наприклад, право переселенців голосувати, які вже почали заявлятися.
Роксолана Підласа: Виборчий кодекс буде розглядатися вже до кінця липня. Я особисто говорила з депутатами, які працюють в комітеті місцевого самоврядування, про те, що ж ми там змінюємо. І вони говорять про те, що в нас є два напрямки внесення змін до Виборчого кодексу. Перше – це достатньо технічний пакет, який просто дозволить Виборчому кодексу запрацювати. Тому що і ЦВК і уряд говорять, що той кодекс, який ми ухвалили, точніше долали вето президента і вносили зміни у відповідь на вето, він просто не запрацює сам по собі, якщо до нього не внести зміни. Другий напрям змін – це політичний пакет змін. В першу чергу він стосується так званої партизації, тобто проникнення партій у місцеву політику і взагалі в політику. І найбільш, мабуть, гаряча норма, яка дискутується, це зниження порогу, від якого в нас починаються вибори по списках в містах, а нижче нього – багатомандатна мажоритарка. Зараз це у Виборчому кодексі 90 тис. жителів. Тобто всі міста, в яких більше 90 тис. жителів, будуть обирати по списках місцеві ради тощо. Пропозицій дуже багато, вони дискутуються зараз в комітеті і будуть дискутуватися в залі, я думаю, дуже гаряче. Зокрема, також вносяться якісь конкретні поправки. Ми з колегами внесли поправку про збільшення гендерної квоти, щоб три з шести кандидатів у списку були представниками однієї статі.