В український прокат вийшов британсько-польський анімаційний біографічний фільм "З любов'ю, Вінсент".
Фільм розповідає про життя і загадкову смерть нідерландського художника Вінсента ван Гога. В той час загибель художника в французькій провінції Арле майже не розслідували. Офіційно його смерть назвали самогубством і закрили справу. Бо всі вважали його невротиком, який відрізав собі вухо. Віднайти правду хоче син листоноші Арман Рулен, який був знайомий з Ван Гогом. Це реальний юнак з картини "Портрет Армана Рулена". Приїхавши в Арле, герой спілкується з місцевими жителями, які знали художника. Шукає, кому передати останній лист небіжчика. По дорозі Рулен зустрічає багатьох знайомих Ван Гога, які зійшли з його картин. За основу сценарію для фільму було взято близько 800 листів Вінсента ван Гога, написаних у різний час друзям і рідним.
Стрічка є першою в історії повнометражним фільмом, який повністю написаний олійними фарбами на полотні. Заснована на 120-ти відомих картинах ван Гога. Одна секунда фільму складається з 12 картин. Фінальна версія фільму складається з 56 800 картин. Усі вони олійними фарбами вручну були намальовані художниками в стилі Ван Гога. Сфотографовані, а згодом складені в один фільм. Головний режисер проекту Дорота Кобєла зібрала команду однодумців. До неї долучився ще один режисер Х'ю Вельшман. Невдовзі вони одружились і закінчили фільм вже як сім'я.
"Це почалось 10 років тому, коли я вирішила об'єднати мою пристрасть до малювання і зйомки фільму, щоб створити історію на 7 хвилин. Але вийшла повнометражна картина, яку я б не змогла зробити сама. Тому ми залучили художників з усього світу", – каже режисер фільму Дорота Кобєла.
"Моя дружина закохалась у мрію створити такий фільм ще 10 років тому. Тоді ми ще не були одружені. Спочатку я закохався в неї, а потім і в цей проект. Ми зрозуміли, що творчість Ван Гога захоплює увесь світ. Хотіли розповісти історії про життя Вінсента, якого він ніколи не малював. Такі як дитячі спогади або обставини смерті",– розповів продюсер фільму Х'ю Велчмен
Над створенням півторагодинного фільму працювало 112 майстрів з усього світу. Лише на написання картин пішло два роки, а зйомки зайняли два тижні. Загалом над фільмом працювали 6 років. Спочатку фільм був знятий з реальними акторами, яких згодом перемальовували в анімаційній техніці.
"Справа відбувається так: актори зіграли свої ролі і ми, художники, їх промальовували. У кожного стояло полотно з олійними фарбами. Ми малювали кожен рух і кожен кадр. У нас було три студії: головна в польських містах Гданськ і Вроцлав та в Греції. Всього беруть участь десь 100-130 художників, не рахуючи комп'ютерних графіків", - каже художник Андрій Македон.
Окрім Македона, до проекту залучили таких українських художників, як Андрій Ковтунович, Світлана Гаврічук, Тетяна Очередько, Катерина Очередько, Юлія Решетник, Олена Хорхоль, Анастасія Бонішко, Марина Савченко, Віталій Мурин, Марія Шепеленко та Ярослав Свірняк. Українська команда в цілому створила 15 хвилин фільму, намалювавши понад 9 тисяч картин.
"В роботі використовували лише фарби серії "Ван Гог" . Це лінія професійних масляних фарб, що виготовляють у Нідерландах. Малювали в двох стилях - чорно-білий і кольоровий. Чи помер художник сам - чи йому хтось "допоміг" - автори представляють свою версію історії. Також кольори передають стиль художника. Герої картин Ван Гога встають і розповідають гіпотези щодо його життя й смерті. Знімали акторів на зеленому тлі, а потім "накладали" на полотна Ван Гога. Українські митці намалювали за 10 місяців більше 10 тисяч картин", - каже Тетяна Очередько.
У фільмі є багато чорно-білих вставок. Їх зробили схожими на фотографії часів Ван Гога. Це було потрібно, щоб у глядача була можливість відпочити від насичених фарб фільму. А по-друге, щоб не малювати місця, яких не було на картинах майстра.
"Українським художникам довірили ключові кадри. В них розробляли стилістику акторів, кольори, кількість і шар мазків. По цим розробкам далі малювали інші художники. В секунді у фільмі 24 кадри. Ми малювали кожен другий кадр. Закони анімації такі, що якщо ти малюєш на щоці на першому кадрі два мазки, ці самі мазки мають бути й після хвилини роботи, а це 720 кадрів. Тобто кожен мазок треба було чітко повторювати, як систему. В день мали намалювати 3-4 картини. Я малювала сцену, коли головний герой Арман заходить в приміщення після дощу й знімає капелюх. Вона займає 10 секунд, а працювати над нею довелось місяць. Коли працювали відвідали музей ван Гога. У пересічного українця такої можливості немає. А у фільмі ви можете побачити 100 картин цього художника за 88 хвилин. З фарби, яку витратили на фільм можна було набрати басейн", - каже Катерина Очередько.
Полотна, які були створені для фільму, кілька разів експонували. Частину з них собі залишили автори, решту роздали та розпродали. Деякі картини виставляють в галереях.
"Робота у такому проекті для художника, як для хлопця армія. Не кожному під силу сидіти на протязі декількох місяців день в день малювати те саме. Це справжній художній конвеєр. Це виховує самодисципліну й роботу в команді. Бо помилка одного була проблемою для всіх. Інколи виходив на 20 хвилин раніше з дому, щоб поїхати на роботу іншим маршрутом, настільки все було одноманітно. Коли робота була завершена деякий час я намагався навіть не з'являтися в тому районі Вроцлава, де знаходилася студія, бо набридло. А за два тижні з'явилось відчуття туги, бо дуже звик до фільму", - каже Олександр Башинский.
Виробництво фільму здійснюють оскароносні кіностудії BreakThru Films та Trademark Films. Бюджет фільму – 5 мільйонів євро,. Понад 40 тисяч євро зібрали колективно з усього світу від охочих.
Прем'єра фільму відбулась у червні 2017 року на Міжнародному фестивалі анімаційного кіно в Ансі, де здобув Приз глядачів. У липні того ж року фільм брав участь у позаконкурсній програмі "Спеціальні покази" Одеського міжнародного кінофестивалю. Увійшов у довгий список номінантів на премію "Оскар". В українському прокаті стрічка з 23 листопада.