facebook.com
instagram.com
youtube.com

Новини

Богдан Бондаренко: «Ми сьогодні живемо де-факто в правовому режимі надзвичайного стану»

26.03.2020

Режим надзвичайної ситуації запроваджений по всій території України на 30 днів, таке рішення ухвалив Кабмін. Відповідно карантин продовжено до 24 квітня. Як жити в умовах надзвичайної ситуації, чи готуватися українцям до введення надзвичайного стану, як наші права можуть обмежуватися, а які ні – з цього приводу експертна думка Богдана Бондаренка – експерта з конституційного права, який є на зв’язку зі студією «Доброго ранку, Країно!».

Що дає для українців і для влади введення надзвичайної ситуації на території всієї країни?

Треба розуміти, що дійсно режим надзвичайної ситуації і надзвичайного стану це далеко не тотожні речі. Надзвичайна ситуація це режим, який, якщо ми говоримо про місцевий рівень, впроваджується на рівні місцевого самоврядування. Якщо ми говоримо зараз про рішення Кабміну на рівні державному, то, власне, впроваджується Кабміном. Це дозволяє консолідувати зусилля різним державним органам, службам в боротьбі з пандемією коронавірусу. Дозволяє їм простіше налагоджувати зв’язок один з одним. Окремі ті моменти, які прописані зараз стосовно обов’язкової госпіталізації тощо, в мене викликають частково запитання. Я бачу, що, наприклад, якщо ми говоримо про режим надзвичайної ситуації, який введено в органах місцевого самоврядування, то мова йде про консолідацію зусиль, створення штабів, консолідацію діяльності служб органів місцевого самоврядування і територіальних підрозділів органів виконавчої влади. Тут мені більш-менш зрозуміло. А якщо ми говоримо про цей карантин, то тут якраз є питання. У нас це все регулюється постановою Кабміну від 18 березня. Обмежується, наприклад, право на пересування, право на здійснення підприємницької діяльності. Де-факто навіть обмежується право на працю. Бо велика кількість людей не може дістатися на роботу або не може здійснювати свою діяльність.

Але ж це конституційні права.

От власне, в тому-то й проблема.

Але ж якщо порушуються конституційні права, то мав би бути введений надзвичайний стан, адже лише при ньому таке можливо?

Саме так. Ми сьогодні живемо де-факто в правовому режимі надзвичайного стану, але він не запроваджений. Тобто треба розуміти, що зараз є пандемія, пандемія – це пряма підстава для введення правового режиму надзвичайного стану. Державі треба з нею боротися, наприклад, обмежити частину прав, пов’язаних з вільним пересуванням. І це логічно. Тобто можна обмежити ті права, які стосуються саме боротьби з пандемією, а не пов’язані, наприклад, з цензурою, політичними правами тощо. Для цього є правовий режим надзвичайного стану. Треба розуміти, що в умовах, коли є кризові ситуації і демократичному режиму треба діяти дуже ефективно, то є два режими для цього: правовий режим надзвичайного стану або правовий режим воєнного стану, якщо на тебе хтось напав. В принципі, все, не треба видумувати велосипед. А те, що зараз в нас здійснюється, могло б бути лише як тимчасові заходи. Тобто поки ВР не зібралася, поки президент не зрозумів, що треба вводити режим надзвичайного стану, поки Кабмін ще думає, можна дійсно було б здійснювати тимчасово ті заходи, які є. Але наші заходи з карантином вже не є тимчасовими, вони вже тривають більше тижня. Тобто з юридичної точки зору є проблеми.